ISBN 90-430-0518-5
            Prijs:
27.95
            Uitvoering:
            Aantal pagina's 224
            



Synergetische marketing  

                    
Theo Poiesz en Fred van Raaij
In de markt is sprake van veel parallelle ontwikkelingen die in een chaotische, voortdurend wervelende samenhang over elkaar heen rollen. Het lijkt wel of voor elke marketingvisie in de markt ondersteunende voorbeelden te vinden zijn. De complexe samenhang van ontwikkelingen en de snelheid waarmee deze over tijd verandert, maakt het bijna onmogelijk te anticiperen op de toekomst. De opdracht van dit boek is echter om er toch iets van te maken. De schrijvers proberen dit door de meest centrale tendens in de ontwikkelingen te identificeren.

    De centrale tendens die zij zien is de sterkere focus op het individu - de individualisering. Drie ontwikkelingen die deel uitmaken van deze individualiseringstrend zijn:
  • De toenoemende verfijning van producten en diensten. Producten zijn zowel kwalitatief als qua karakter veranderd.
  • Van louter transactiegebonden contacten met consumenten naar langetermijncontacten of relaties met consumenten.
  • Technologische ontwikkeling. Deze laatste ontwikkeling zorgt ervoor dat de twee overige ontwikkelingen zich zo kunnen voltrekken dat de individuele consument het meest optimaal wordt bediend.


In dit boek extrapoleren Theo Poiesz en Fred van Raaij deze ontwikkelingen zodat zij komen tot een aantal toekomstscenario's voor het gedrag van de consument. En daarbij geven ze aan wat deze scenario's betekenen voor de marketing zodat de marketeer zich beter kan voorbereiden op de grillige consument van de toekomst. De auteurs Fred van Raaij is hoogleraar Economische Psychologie aan de KUB en onder andere auteur van het standaardwerk Marketingcommunicatiestrategie. Prof. dr. Theo Poiesz is directeur marketingstudies aan de TIAS Business School in Tilburg en onder andere auteur van Trends in Marketing.