ISBN 90-430-0519-3
Prijs: 27.95
Uitvoering: paperback
Aantal pagina's 320
|
De I-Dialoog
|
|
Han van Wel
|
Een bedrijf dat op de een of andere manier de 'e' in een organisatie wil inpassen, zal er rekening mee moeten houden dat dit gevolgen heeft voor de bedrijfsvoering. Of het nu gaat om het opzetten van een site of om e-business, het bedrijf zal zich moeten aanpassen aan de vragen, wensen en invloed van de consument. Welke insteek je ook kiest, de kern ligt steeds weer bij het begrip dialoog.
Han van Wel heeft de bestaande internetcommunicatie onderzocht bij een groot aantal bedrijven. Daaruit blijkt dat een bedrijf klanten vaak als groep benaderd, terwijl internet juist uitermate geschikt is voor een meer individuele benadering. Ook blijkt dat schrijven voor internet een andere benadering vraagt dan we gewend zijn. Het is een taal die gebruik maakt van eigen grammaticale en syntactische wetten.
Het boek gaat in op het schrijven voor internet. Waar moet je op letten: gaat het echt alleen maar om staccatotekstjes of komt er meer bij kijken? Ook gaat het boek in op de 'Virtual Community'. Is dit een ultieme uiting van de virtuele dialoog? Verder wordt aan de hand van een praktijkgeval bekeken hoe er wordt gemodderd in de echte wereld met 'e'.
Wil een bedrijf effectief communiceren via internet dan zal ze ook organisatorisch mee moeten veranderen. Het hebben van een website alleen is niet voldoende. Er moet ook een backoffice zijn die vragen beantwoordt en klachten behandelt en de aangevraagde informatie toestuurt. Iedereen binnen een onderneming moet hiervan doordrongen zijn en ook hun medewerking willen verlenen.
Alleen een bedrijf dat inziet dat communiceren via internet een aparte benadering vraagt en dit implementeert in hun communicatiestrategie zal succesvol zijn.
De I-Dialoog is een eigenwijs, 'dialogisch' geschreven boek - emotioneel, betrokken, grappig, meeslepend en uiterst deskundig.
De auteur
Han van Wel was na zijn studie Nederlands enkele jaren werkzaam als leraar Nederlands in Schiedam. Hij stapte zo'n twintig jaar geleden via de Uitgaanskrant van het Algemeen Dagblad over naar de reclame. Hij heeft bij diverse bureau's gewerkt en is nu als copywriter/conceptdenker Creative Director Interaction bij het Amsterdamse Publicis. Daarnaast geeft hij verschillende cursussen bij SRM.
|
|