De marketingboeken van Kotler zijn al vele jaren verplichte literatuur voor studenten in de hele wereld. 'Principes van marketing' van Philip Kotler is nog steeds het meest complete en authentieke marketingboek dat in het Nederlandse taalgebied verkrijgbaar is. Deze derde druk is geen één op één vertaling van de Europese (Engelstalige) editie maar een aanpassing van de oorspronkelijke tekst met voorbeelden en cases die tot de belevingswereld van de Nederlandse en Belgische student behoren.
Ieder hoofdstuk begint met een marketingcase waarna de theorie behandeld wordt aan de hand van twee of drie marketing highlights. In de marges zijn verhelderende en geactualiseerde definities van begrippen opgenomen. De hoofdstukken sluiten telkens af met een samenvatting, discussievragen en een kader van theorie naar praktijk.
Inhoudsopgave Deel 1 Marketing en het marketingproces
- Marketing in een veranderende wereld: voorzien in
- Marketing en de maatschappij: maatschappelijke verantwoordelijkheid en marketingethiek
- Strategische marketingplanning
Deel 2 De context van marketing
- De marketingomgeving
- Internationale marketing
- Consumentenmarkten
- Business-markten en het koopgedrag van organisaties
- Marktonderzoek en informatiesystemen
Deel 3 Kernstrategie
- Marktsegmentatie en doelgroepkeuze: menselijke behoeften bevredigen
- Positionering
- Klantrelaties opbouwen: klanttevredenheid, kwaliteit, waarde en service
- Concurrentievoordeel creëren
Deel 4 Product
- Merken, producten, verpakking en productondersteuning
- Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
- Marketing van diensten
Deel 5 Prijs
- Producten prijzen: overwegingen en benaderingen
- Prijsstrategieën
Deel 6 Promotie
- Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
- Massacommunicatie: reclame, sales promotion en public relations
- Persoonlijke verkoop en verkoopmanagement
Deel 7 Plaats
- Marketingkanalen managen
- Direct en on-line marketing
Het boek is bewerkt door Frank Broere, docent marketing aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, en de cases zijn van Marjolijn van Oordt, journalist en tekstschrijver over marketing. Zij heeft ervoor gezorgd dat het boek rijkelijk geïllustreerd is met foto's en reclamecampagnes van bedrijven uit de Benelux.
Voor het eerst komt er een Nederlandstalige website bij het boek waarop extra casemateriaal, multiple choicevragen, PowerPoints, docentenhandleiding en internetlinks te vinden zijn. Ook is het strategisch plan op de website te vinden. www.pearsoned.nl/kotler
|