ISBN 90-430-1004- 9
            Prijs: € 23.95
            Uitvoering: pb
            Aantal pagina's 224
            verschenen op 25-02-2005



Outsourcing  

            Lokaal kostenbeheer - globale levering
Errol van Engelen
Outsourcing is uitgegroeid tot een belangrijke discipline binnen diverse bedrijfsprocessen.Het is een instrument om operationele kosten te besparen en beheersen, en wordt gebruikt om een splitsing aan te brengen tussen werkzaamheden aan de kant van de opdrachtgever (meer regie, minder inhoudelijk) en aan de kant van de leverancier (meer uitvoerend).

Deel I van dit boek is bedoeld voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf die nog niet veel expertise hebben op het gebied van outsourcing. Het bevat een ‘roadmap’ die veel basiskennis verschaft over outsourcing en daarmee helpt valkuilen en risico’s te omzeilen; informatie waarvoor u normaal gesproken een (vaak dure) adviseur zou moeten inhuren!

Deel II van dit boek biedt vervolgens een groot aantal praktijkcases, zowel in Nederland als daarbuiten. Deze cases geven u een overzicht van de mogelijkheden van outsourcing. Een apart hoofdstuk is gewijd aan offshore outsourcing, een steeds vaker voorkomende vorm van outsourcing die onafwendbaar is in een wereld die door globalisering steeds kleiner wordt.

Inhoudsopgave
Ten geleide

Voorwoord

Deel I Kennis over outsourcing

Outsourcingoverzicht
Definitie
Historie
Redenen voor outsourcing
Bedrijfsfuncties die uitbesteed kunnen worden
Mogelijke voordelen voor de cliënt
Mogelijke nadelen
Outsourcingconsortia in de pers
Samenvatting

Factoren voor succesvolle outsourcing
De juiste mensen in het outsourcingteam
Stel duidelijke doelen
Definieer de volledige scope
Zorg voor een financiële basis
Outsourcing is een rationeel proces
Selecteer de juiste leverancier
Houd de concurrentiedruk hoog
Regel de relatie
Samenvatting

Aanpak en soorten outsourcing
Gartner’s aanpak van een sourcingtraject
Outsourcingmodellen
Samenvatting

Belangrijke onderwerpen bij outsourcing
Te leveren diensten
Servicelevels
Prijsstelling
Medewerkers van de cliënt
Servicebeheer van de cliënt
Bezittingen van de cliënt gebruikt door de leverancier
Andere bezittingen en contracten in gebruik bij de leverancier
Intellectueel eigendom
Termijn en beëindiging
Verplichtingen
Diversen
Samenvatting

Deel II Outsourcing en globalisering

Outsourcing in de praktijk
Outsourcing in Nederland
Outsourcing in het buitenland
Samenvatting

Trends in Outsourcing
Noord-Amerika
Europa
Nederland
Samenvatting

Offshore outsourcing
Definities
De situatie op wereldwijd niveau
De situatie in Nederland
Reacties uit de westerse wereld
Samenvatting

Outsourcing - Request For Information
Outsourcing - Request For Proposal.pdf
Outsourcing - Services Agreement