Hartelijk dank voor uw belangstelling voor het businessfonds van Pearson Education Benelux; het verheugt ons bijzonder dat u te kennen heeft gegeven ons een publicatievoorstel toe te willen sturen. We zien uw voorstel met belangstelling tegemoet; graag verzoeken wij u of u bij de indiening ervan uit wilt gaan van onderstaande richtlijnen, zodat wij een zo compleet en accuraat mogelijk beeld kunnen krijgen van wat u voor ogen staat. U maakt het ons zo des te gemakkelijker om een gefundeerde en adequate beslissing te nemen over de eventuele uitgave van uw boek. Uw voorstel dient idealiter drie doelen:
Uw visie op de markt Doelgroep Voor wie is het boek bestemd en waarom is het voor deze doelgroep geschikt? Dit is een belangrijk punt omdat onze beslissing tot uitgave voor een groot deel afhangt van de potentiële markt voor uw boek. Wees dus zo expliciet mogelijk en probeer de beoogde lezer / gebruiker van uw boek nauwkeurig en gedetailleerd te schetsen. Vermeld dus ook de opleiding waar het boek gebruikt voor kan / zal worden, de eventuele benodigde voorkennis bij de gebruiker, en de geschatte omvang van de doelgroep. Welke eigenschappen van het boek (niet alleen inhoudelijk, maar ook in pedagogisch opzicht) zullen bij docenten c.q. studenten extra aanspreken? En voor welke lezersgroep(en) is het boek eventueel nog meer geschikt, dus los van de hoger-onderwijsmarkt? Als (een eerste versie van) het boek al getest is bij beoogde gebruikers vernemen we dat uiteraard ook graag. Reden tot publicatie Waarom is het van belang dat uw boek (nu) op de markt gebracht wordt? Wie ‘zit er op te wachten’ en waarom? Behandelt u een onderwerp dat actueel is en nu in de belangstelling staat, of is uw boek juist een lang verwacht overzichtswerk van al langer spelende kwesties? Probeer ons van de noodzaak van uitgave te overtuigen zoals wij dat te zijner tijd bij onze afnemers zullen doen. ‘Unique selling points’ Leg aan de hand van een aantal korte karakteriseringen (‘key features’) uit in welke opzichten uw boek uniek is en zich onderscheidt van mogelijke concurrenten (zie ook het volgende punt). Daarbij valt te denken aan de volgende punten:
Concurrentie Als er concurrerende methodes op de markt zijn, welke zijn dat dan en hoe zou u ze beoordelen? Geef een overzicht van de belangrijkste titels en geef kort aan wat u van elk boek vindt aan de hand van een vergelijking met uw eigen voorstel. Wees daarbij zo eerlijk mogelijk: uw voorstel wordt voorgelegd aan reviewers die graag een zo compleet mogelijk beeld van uw opvattingen hebben. Laat het ons s.v.p. ook weten als u vermoedt of weet dat elders aan een vergelijkbaar project wordt gewerkt. Marketing Heeft u ideeën over de wijze waarop we uw boek bij de doelgroep onder de aandacht kunnen brengen? Zijn er belangrijke gegevens (groei studentenaantallen, wijzigingen in studieprogramma’s of eindtermen, snelle veroudering bestaande methodes) die we kunnen gebruiken bij de marketing van het boek? Heeft u positieve quotes van collega’s of andere beoordelingen van eerdere (test-)versies van het boek? Uw boek in kort bestek Titel Een goede titel is kort, pakkend en geeft in een notendop weer waar uw boek over gaat. Desgewenst kunt u het onderwerp van uw boek nader uitleggen in een ondertitel, die beschrijvender en wat langer mag zijn dan de hoofdtitel. Inhoudsopgave Begin met een voorlopige inhoudsopgave, waarin u zo uitgebreid en expliciet mogelijk alle hoofdstukken en paragrafen van uw boek aankondigt. Daarmee schetst u niet alleen kort de inhoud van het boek, maar geeft u ook een idee van de logische opbouw en de structuur van uw tekst. Geef ook aan hoeveel pagina’s elk hoofdstuk en elke paragraaf ongeveer zullen beslaan. Een boek van 225 – 250 pagina’s bevat ongeveer 65.000 woorden, afhankelijk van de hoeveelheid illustraties die u wilt opnemen (geef hier dus ook een indicatie van). Synopsis Geef een beknopte samenvatting van uw boek in ca 450 woorden (een pagina A4), waarin de hoofdlijnen van uw tekst, de belangrijkste uitgangspunten en conclusies en de voornaamste leerdoelen duidelijk zijn weergegeven. Hoofdstukken of gehele manuscript Als u al voorbeelden heeft van (bijna) afgeronde hoofdstukken of zelfs het gehele manuscript al gereed hebt zien we de tekst daarvan graag tegemoet; in principe sturen wij de tekst, na acceptatie van het voorstel, door naar onze reviewers voor commentaar en advies met betrekking tot aspecten als:
Uw tekst zal uiteraard geheel vertrouwelijk en desgewenst anoniem worden behandeld. Supplementen Als u ideeën heeft over eventuele supplementen bij uw boek (bijvoorbeeld extra case materiaal, cd-rom, website), of anderszins ideeën die het format van een klassiek boek overstijgen, vernemen we dat graag. Planning / publicatievoorbereiding
Biografische gegevens Met wie gaat de lezer in zee? Geef een kort cv met relevante informatie over uw professionele achtergrond, uw ervaring met het onderwerp van uw boek, uw schrijfervaring; geef een lijst met eerdere publicaties en voeg daar indien relevant reviews en/of recensies bij. Heeft u naast uw huidige voorstel nog andere publicatieplannen? Graag zien wij uw voorstel tegemoet; we verzoeken u vriendelijk daarbij gebruik te maken van onderstaande checklist, waarop we de hierboven aangestipte punten nog een keer op een rij hebben gezet. We zullen uw voorstel zo snel mogelijk (laten) beoordelen en dan contact met u opnemen over de verdere gang van zaken. U kunt uw voorstel richten aan mw. Aagje Wijnja, p/a Pearson Education Nederland BV, Concertgebouwplein 25, 1071 LM Amsterdam, tel. +31-(0)20-5755863, e-mail Bij voorbaat hartelijk dank voor uw medewerking! Tenslotte Als u echt de verkoopmogelijkheid van uw boek wil testen, probeer uw centrale idee zo te formuleren dat u niet meer nodig hebt dan 10 seconden! Onze vertegenwoordigers hebben vaak niet meer dan 10 seconden om een nieuw boek in de boekhandel te presenteren en onze ruimte in catalogi en leaflets is vaak erg beperkt. Hoe minder woorden u nodig hebt (maximaal 50) hoe beter dat is voor de verkoopbaarheid van uw boek. |