Marktsegmentatie en positionering
Artikel: De plaats is het product



Steden gebruiken reeds lang bekende figuren om zich te positioneren en een thema te geven. Vaak is er een historisch verband: ze zijn er geboren, hebben er gewoond, of zijn er gestorven. Enkele van de opvallendste voorbeelden in Europa zijn: het Salzburg van Mozart, het Noord-Beierse Bayreuth van Wagner, en het Stratford-upon-Avon van Shakespeare. Andere steden hebben zich gepositioneerd naar aanleiding van mythische of literaire figuren: Nottingham gebruikt Robin Hood (zijn vijand zou daar hebben geleefd) en Ashby de la Zouch doet hetzelfde met Ivanhoe (die de Zwarte Ridder bevocht op Ashby Castle). Er wordt op deze manier soms marketing bedreven voor plaatsen waar je het niet van verwacht. Na het met een Oscar bekroonde succes van Shakespeare in Love, gebruikte Hackney, een verpauperd deel van Londen, de associatie met Babage, de mentor van Shakespeare, om zijn naam enigszins op te vijzelen.

Mensen worden vaak gebruikt om plaatsen te positioneren, en plaatsen worden weer gebruikt om producten te positioneren.
Interbrew uit België is de grootste brouwer van Europa. Het houdt greep op de Europese markt door het geografisch erfgoed van zijn producten uit te spelen. Het bedrijf heeft beslist genoeg erfgoed om in te zetten. In 1366 opereerde het voor het eerst in België onder de naam Den Hoorn. 400 jaar later is Stella Artois nog steeds het favoriete pintje van België. Elders wordt het in de marketing aangeprezen als 'geruststellend duur'. Bass, een ander merk van Interbrew, kan waarschijnlijk aanspraak maken op de beste productplaatsing aller tijden, met een prominente positie op het schilderij A Bar at the Folies Bergère van Manet. Andere bieren waarvoor het bedrijf promotie maakt, zijn Boddingtons (The Cream of Manchester), Newcastle Brown, en Caffrey's Irish Beer. Whitbread, ooit eigenaar van veel drankmerken van Interbrew, positioneert zijn restaurantketens geografisch. Zijn Pizza Hut en TGI Friday zijn beide gepositioneerd als Amerikaanse eetgelegenheden, hoewel Pizza Hut voor gezinnen is bedoeld en TGI voor twintigers. Café Rouge is Frans georiënteerd, Costa Coffee Europees. De stijl van Brewers Fayre staat te boek als 'Olde Engelande', terwijl Beefeaters doorgaat voor typisch Brits en speciaal geschikt voor carnivoren, oftewel vleesliefhebbers.

Alle leden van de typische Italiaanse familie Bertolli hebben een bijdrage geleverd aan de productie van de tegenwoordig zo bekende olijfolie. De Bertolli's hebben een combinatie van vernieuwing en traditie bereikt, waar zij al hun liefde, ervaring en passie in hebben geïnvesteerd. De productie van deze Italiaanse olijfolie is diepgeworteld in de historie en het is altijd het streven van Bertolli geweest om deze eeuwenouden waarden en tradities in ere te houden.


Bronnen: Michelin Green Guides voor Oostenrijk, Duitsland en Groot-Brittannië; Allison Smith, 'Whitbread to Shake Up Restaurants', Financial Times (1 november 2000), 27; Dan Bilefsky, 'Interbrew Offer Set to Raise £3,3bn', Financial Times (9 november 2000), 33. Mike Levy, 'Marketing Cinderellas', Marketing Business (juli/augustus 2000), 26-27; www.bertolli.com,