Organisaties, management en de netwerkonderneming
Dirt Bikes




Introductie van Dirt Bikes

Dirt Bikes is een kleine onderneming met het hoofdkantoor in Carbondale Colorado. De onderneming produceert en verkoopt haar eigen merk off-road motorfietsen. Het bedrijf werd opgericht in 1991 om dirt bikes te produceren die konden worden aangepast voor races en recreationeel off-road rijden, waarbij de beste kwaliteit compenten werd gebruikt en onderdelen van over de hele wereld. De onderneming is steeds verder gegroeid en stat nu voor nieuwe uitdagingen en kansen. Jij bent gevraagd als consultant om je kennis van informatiesystemen toe te passen bij de problemen die Dirt Bikes tegenkomt.
In elk hoofdstuk van Bedrijfsinformatiesytemen kom je een opdracht tegen over Dirt Bikes. Om deze opdracht te kunnen maken moet je de stof van het desbetreffende hoofdstuk bestuderen en de aantekeningen die je hebt gemaakt tijdens de les. Je kunt de opdracht alleen of in groepen maken, afhankelijk van de opdracht van je docent. Om tot oplossingen te komen kan het zijn dat je het internet moet gebruiken voor onderzoek, en je hebt spreadsheet- of databasesoftware nodig en een computer met een tekstverwerkingsprogramma’s om verslag te doen van je bevindingen. Soms heb je presentatiesoftware nodig om een presentatie voor het management voor te bereiden. In het boek staat bij elke opdracht opgesomd welke software je nodig hebt en de vragen die je moet beantwoorden.


Om de opdrachten te maken moet je iets meer weten over de achtergrond van Dirt Bikes. Hieronder kun je meer lezen over de onderneming en hoe ze werkt.
- Geschiedenis en achtergrond van het bedrijf
- Organogram en werknemers
- Producten en diensten
- Verkoop en marketing
- Financiële gegevens


Klik hier voor een overzicht van de Dirt Bikes-oefeningen per hoofdstuk.

Bedrijfsgeschiedenis en achtergrond



Dirt Bikes USA werd in 1991 opgericht door Carl Schmidt en Steven McFadden, twee jonge maar ervaren bikers met een technische achtergrond die zagen dat dirt bikes erg populair werden in de VS. Ze ontwikkelden frames voor dirt bikes die beter geschikt waren voor gebruik off-road en gebruikten deze frames om hun eigen dirt-bikemodellen te maken, waarbij ze motors gebruikten van andere bedrijven zoals Honda en Rotax Motors uit Oostenrijk. Alles kwam in een stroomversnelling toen Steven als eerste eindigde in de beroemde Barstow-Las Vegas-race, op een van zijn eigen customized motorfietsen. Er ontstond zo veel interesse in de motorfietsen van Carl en Steve dat ze besloten om een productiefaciliteit in te richten die grote aantallen dirt bikes kon maken voor de handel. Ze openden deze kleine faciliteit in Carbondale die sindsdien is gegroeid en tegenwoordig 120 medewerkers telt. Deze medewerkers houden zich bezig met productie, ontwerp en techniek en een verkoopstaf en administratie van ongeveer 20 medewerkers. Door de jaren heen is de productlijn van Dirt Bikes uitgebreid met onder met dirt-bikemodellen speciaal voor races en voor off-roadrecreatie. De racemodellen presteren uitstekend in dirt-bikeraces in de VS, waaronder de Barstow-Las Vegas-race en wedstrijden tijdens Daytona Bike Week.


Organogram en medewerkers

Dirt Bikes USA is nog steeds een private onderneming met Carl als CEO en Steven als President en Chief Operating Officer (COO). Van de 120 medewerkers in productie, ontwerp en techniek zijn er drie fulltime productontwerpers in dienst en drie technici. De afdeling Onderdelen telt vier werknemers en er is een uit tien mensen bestaande serviceafdeling voor de afhandeling van garanties en klachten van klanten over onderdelen en prestaties. Op de verzend- en ontvangsafdeling werken vijf mensen. Dirt Bikes’ salesteam bestaat uit een marketingmanager en vijf vertegenwoordigers, twee voor de westkust en het westen van de VS, een voor het midwesten, een voor het noordoosten en een voor het zuiden. De administratie bestaat uit een controller, een accountant, een assistent, twee human resources-medewerkers, drie secretaresses, en twee informatiesysteemspecialisten ter ondersteuning van de systemen die in alle afdelingen worden gebruikt. Klik hier voor het organogram van Dirt Bikes.
De sfeer in het bedrijf is vriendelijk, teamwork wordt aangemoedigd, er wordt aandacht besteed aan details en kwaliteit, en continu leren en innoveren staat voorop. Werknemers, distributeurs en klanten worden aangemoedigd ideeën aan te dragen voor de verbetering van producten en diensten van Dirt Bikes.

Klik hier voor het organogram van Dirt Bikes.

Producten en diensten

De oprichters van Dirt Bikes zagen dat de populairste dirt bikes van buitenlandse merken waren en wilden hun nabijheid ten opzichte van de dirt bikes racingcircuits en -markt in de Verenigde Staten uitbuiten. Carl en Steve hoopten dat ze motorfietsen konden ontwikkelen die beter presteerden en er beter uitzagen dan die van concurrenten door gebruik te maken van de beste onderdelen op de markt. Dirt Bikes gebruikt kwaliteitsonderdelen van leveranciers over de hele wereld. Dirt Bikes gebruikt Rotax-motors uit Oostenrijk en banden van Dunlop, maar veel van de onderdelen die het bedrijf gebruikt, zoals schokdempers, voorwielvorken en koplampen, zijn van Amerikaanse makelij. Dirt Bikes produceert zijn eigen frames en geeft ze de unieke vorm waarmee het bedrijf beroemd is geworden. De producten en diensten van Dirt Bikes zijn goed voor ongeveer 15% van de totale opbrengst van het bedrijf.
Het produceren en verkopen van dirt bikes is complex. Dirt-bikeracing bestaat in veel vormen, waaronder races speciaal voor afwijkende fietsen, korte afstanden, lange afstanden, en zelfs races die tot zes dagen duren. Enduro-bikes zijn voor cross-country races en motorcrossbikes zijn speciaal ontworpen voor races op een uitgezet modderparcours dat een divers terrein beslaat: uphill, downhill, bochten, sprongen, enzovoort. Dirt Bikes produceert momenteel vier modellen: de Enduro 250, de Enduro 550, de Moto 300 en de Moto 450. De twee Enduros zijn langeafstandsracers, de Motos zijn speciaal voor motocrossraces. Het zijn alle vier moderne motoren met technologieën als kick- en elektrische starters, stuurstabilisatoren, en vloeistofkoeling. Het merendeel van de motoren wordt verkocht in de VS, voor bedragen tussen 3250 en 9000 dollar voor consumenten. (The Enduro 250 kost $3250, de Enduro 550 $7600, de Moto 300 $4295 en de Moto 450 $8995.) Dirt Bikes spreekt met name serieuze trail- en Enduro-rijders aan, maar begint ook te groeien in de motorcrossmarkt.


Verkoop en marketing

Dirt Bikes verkoopt niet direct aan consumenten, maar heeft een netwerk van veertig distributeurs dat zich concentreert in het westen en midwesten van de VS. Een klein percentage Dirt Bikes wordt verkocht in Europa, hiervoor worden onafhankelijke distributeurs gebruikt die ook andere merken verkopen. De motorfietsen, onderdelen en diensten van Dirt Bikes, waaronder garantiereparaties, kunnen slechts verkregen worden via geautoriseerde Dirt Bikes-dealers. Alle verkopen van motorfietsen en onderdelen en de verzendkosten moeten door gecertificeerde dealers worden afgehandeld. Wanneer een potentiële klant meer dan 50 kilometen van de dichtstbijzijnde dealer woont, kan de klant een Dirt Bike of -onderdeel door kopen bij een gecertificeerde onafhankelijke dealer. Consumenten kunnen alleen extra onderdelen direct bij Dirt Bikes kopen wanneer ze kunnen bewijzen dat ze op meer dan 50 kilometer afstand van een geautoriseerde Dirt Bikes-dealer wonen.
De verkoopafdeling van Dirt Bikes werkt nauw samen met de distributeurs. Een van haar belangrijkste verantwoordelijkheden is een agressieve promotie van Dirt Bikes bij dirt-bikeraces en andere evenementen. Veel werknemers van Dirt Bikes zijn zelf ook racefanaten. Sommigen van hen zijn officiële bedrijfsracers die het bedrijf vertegenwoordigen bij wedstrijden. Dirt Bikes heeft recentelijk een Dirt Bikes-gebruikersgroep ingesteld om sterkere banden met klanten op te bouwen en om het hen eenvoudiger te maken om ervaringen uit te wisselen. Dirt Bikes adverteert ook in tijdschriften over motoren en dirt bikes. Het gebruikt een klein pr-bureau om artikelen over nieuwe producten of raceoverwinningen in deze tijdschriften te publiceren. Dirt Bikes betaalt ook voor advertenties in deze bladen.


Financiële gegevens

We hebben drie verschillende spreadsheets met gegevens van Dirt Bikes
-Inkomensoverzicht en balansgegevens 2002-2004
-Jaarlijkse verkoop van elk Dirt Bikes-model 2000-2004
-Totale nationale vs. internationale verkopen 2000-2004

Het inkomensoverzicht en de balansgegevens zijn de belangrijkste financiële overzichten die het management gebruikt om te bekijken hoe de onderneming presteert. Het inkomensoverzicht (ook wel winst- en verliesrekening) laat de inkomsten en uitgaven van de onderneming zien over een bepaalde tijd, zoals een jaar of halfjaar. De brutowinst staat voor het verschil tussen de inkomsten (of verkopen) van de onderneming en de kosten voor de verkochte goederen. De brutomarge wordt berekend door de brutowinst te delen door de inkomsten (of verkopen). Nettowinst (of -verlies) wordt berekend door van de brutowinst alle overige kosten af te trekken, inclusief alle operationele kosten en belastingen. Operationele kosten zijn alle ondernemingskosten (zoals uitgaven voor verkoop en marketing, algemene en administratiekosten en afschrijvingen) anders dan die zijn verrekend in de kosten van verkochte goederen. Nettomarges worden berekend door de nettowinst (of -verlies) te delen door inkomsten (of verkopen).
Een balans geeft een overzicht van de financiële activa en passiva op een bepaalde datum, meestal de sluitingsdatum van een accountingperiode. Het biedt overzicht van de materiële en immateriële bezittingen van onderneming en hoeveel geld de onderneming schuldig is aan haar crediteuren (verplichtingen) of eigenaren (aandeelhoudersvermogen, ook wel nettowaarde genoemd). In het overzicht van Dirt Bikes hebben we alleen de belangrijkste informatie weergegevens. De activa zijn altijd gelijk aan de passiva plus de nettowaarde. De vlottende activa zijn onder andere cash, obligaties of andere investeringen die het komende jaar in geld worden omgezet. De opvorderbare passiva zijn schulden die binnen een jaar moeten worden afgelost. Langetermijnschuld bestaat uit passiva die niet binnen een jaar of langere termijn moeten worden afgelost. Wanneer te veel schuld is gebruikt om de activiteiten van een onderneming te financieren kunnen er problemen ontstaan bij toekomstige rentebetalingen en het financieren van uitstaande leningen.

Door een aantal balansen te bekijken kun je de trends in de financiële kracht van een onderneming identificeren en analyseren. Wanneer je naar het inkomensoverzicht en de balans van Dirt Bikes kijkt moet je extra aandacht besteden aan de driejaarlijkse trend in verkopen, kosten van verkochte goederen, brutomarges, bedrijfskosten en netto-inkomsten (of -verliezen). Let ook op of de korte- en langetermijnschulden van de onderneming groeien en of ze groter zijn dan de activa. Als een onderneming meer lopende activa dan passiva heeft is het een teken dat ze waarschijnlijk genoeg kapitaal heeft om te investeren in nieuw materieel en informatiesystemen.
De twee andere spreadsheets laten overzichten zien van de motorfietsverkopen tussen 2000 en 2004. Let bij het bestuderen van deze spreadsheets op trends in de verkopen, zoals de verkooptrends voor alle Dirt Bike-producten en de verhouding nationale/internationale verkoop.


Dirt Bikes-oefeningen bij de hoofdstukken

Hieronder vind je een overzicht van de Dirt Bikes-oefeningen bij elk hoofdstuk. Tussen de rechte haken staan de bestanden die je bij de betreffende hoofdstukken nodig hebt en die op deze website staan.

Hoofdstuk 1 Het opstellen van een managementoverzicht van het bedrijf (p. 38)
Hoofdstuk 2 Het analyseren van de financiële prestatie (p. 72-73) [Financiële overzichten, verkopen, internationaal]
Hoofdstuk 3 Het uitvoeren van een concurrentieanalyse voor Dirt Bikes (p. 117-118)
Hoofdstuk 4 Het ontwikkelen van een e-commercestrategie (p. 152-153)
Hoofdstuk 5 een analyse van de ‘total cost of ownership’ (TCO) van software voor de pc (p. 208)
Hoofdstuk 6 Een nieuw ontwerp van de klantdatabase (p. 243) [Klantendatabase]
Hoofdstuk 7 Het gebruik van internetprogramma’s voor het verhogen van efficiëntie en productiviteit (p. 293)
Hoofdstuk 8 De kosten van RFID-systemen bepalen (p. 333)
Hoofdstuk 9 Het ontwikkelen van een beveiligingsplan (p. 378)
Hoofdstuk 10 Het vaststellen van supply chain management-oplossingen (p. 421-422)
Hoofdstuk 11 Het vaststellen van mogelijkheden voor kennismanagement (p. 469-470)
Hoofdstuk 12 Het analyseren van de invloed van prijsveranderingen bij componenten (p. 510) [Materiaalrekening]
Hoofdstuk 13 Het ontwerpen van een volgsysteem voor de training en vaardigheden van personeel (p. 557) [Werknemersdatabase]
Hoofdstuk 14 Het analyseren van de return on investment van een nieuw systeem (p. 596-597)
Hoofdstuk 15 Het uitbreiden van de internationale verkoop (p. 630-631)