Marktsegmentatie en positionering
Multiplechoicevragen


1    

Het verdelen van de markt in verschillende segmenten op basis van criteria zoals nationaliteit, provincie, regio of zelfs wijk heet:
levensfasesegmentatie
demografische segmentatie
geografische segmentatie
etnische segmentatie


2    

Kopers onderverdelen in verschillende groepen gebaseerd op sociale klasse, lifestyle of persoonlijke categorie‰n wordt genoemd:
segmentatie naar gedrag
demografische segmentatie
psychografische segmentatie
geografische segmentatie


3    

Als bedrijven hun producten op de markt brengen op basis van wat de verschillende productattributen te bieden hebben aan de verschillende segmenten, wordt een krachtige vorm van segmentatie naar gedrag gebruikt die bekend staat als:
status van de gebruiker
frequentie van gebruik
geografische segmentatie
benefit segmentatie


4    

Het verdelen van de markt door te kijken naar de mate waarin mensen herhalingsaankopen doen wordt genoemd:
frequentie van gebruik
geografische segmentatie
benefit segmentatie
segmentatie naar loyaliteit


5    

Wat kan gebruikt worden om internationale markten in segmenten onder te verdelen?
culturele factoren
economische factoren
al deze factoren
geografische locatie


6    

De mate waarin men de segmenten kan bereiken en bedienen wordt genoemd:
meetbaarheid
belang
haalbaarheid
toegankelijkheid


7    

Wat is de eerste stap in het ontwikkelen van marktsegmenten?
Analyse
Kwantitatief onderzoek
Kwalitatief onderzoek
Profilering


8    

Bedrijven verdelen grote heterogene markten onder in kleinere groepen vragers, zodat die doelmatiger bereikt kunnen worden met producten en diensten die voorzien in specifieke behoeften, dit heet:
massamarketing
marktsegmentatie
profilering
analyse


9    

Welke van de volgende is een segmentatievariabele?
al deze mogelijkheden zijn correct
psychografische segmentatie
geografische segmentatie
demografische segmentatie


10    

De markt verdelen op basis van opleidingen is een voorbeeld van:
geografische segmentatie
demografische segmentatie
psychografische segmentatie
segmentatie naar gedrag


11    

Bedrijfstakken waarin een groot aantal concurrentievoordelen te behalen is worden ... genoemd.
Specialistische bedrijfstakken
Schaakmatbedrijfstakken
Gefragmenteerde bedrijfstakken
Branches waarin met grote voordelen wordt gewerkt


12    

Een concurrentievoordeel opbouwen door snelle of precieze levering is een voorbeeld van het type differentiatie:
Differentiatie van service
Differentiatie van producten
Differentiatie door imago
Differentiatie door personeel


13    

Volgens Ries en Trout houdt positionering in:
het verkrijgen van een eigen plaats in het hoofd van de potentiële klant
Het toevoegen van een bijzondere service
het ontwikkelen van een afwijkend product
Het naar de klant communiceren van de benefits


14    

Het cre‰eren van competitieve voordelen door het beter inhuren en trainen van mensen dan de concurrentie doet is een voorbeeld van:
Differentiatie van service
Differentiatie van producten
Differentiatie door imago
Differentiatie door personeel


15    

Veel technische producten maken bij het positioneren gebruik van:
activiteiten
gebruikers
productattributen
productvoordelen


16    

Als een bedrijf er niet in slaagt om een duidelijke positionering op zijn markt te krijgen wordt dat genoemd:
herpositioneren
onderpositioneren
verwarde positionering
overpositioneren


17    

Het gebruik van symbolen om sterke merken herkenbaar te maken is een typische strategie die gebruikt wordt in het type differentiatie:
Differentiatie door personeel
Differentiatie van service
Differentiatie door imago
Differentiatie van producten

De antwoordkeuzemogelijkheden in deze oefening worden bij het openen van deze pagina telkens in een nieuwe, willekeurige volgorde weergegeven