Concurrentievoordeel creëren
Multiplechoicevragen
1
Een .... is een groep bedrijven die een product of productklasse biedt die niet veel van elkaar verschillen.
productgroep
bedrijfstak
productfamilie
marketingmix
2
Een .... is een groep bedrijven in een bedrijfstak die dezelfde of een soortgelijke strategie volgen in een bepaalde doelmarkt.
strategische groep
tactische groep
marktfalanx
cohort
3
Welke winnende concurrentiestrategie onderscheidt producten of merken als de beste in de bedrijfstak?
geen van deze antwoorden is juist
focus
differentiatie
kostenleiderschap
4
Een bedrijf dat een klein segment op de markt bedient dat niet door een ander bedrijf getracht bereikt te worden heet:
marktvolger
nichebedrijf
marktleider
marktuitdager
5
De strategie waarbij de leider reikt naar nieuwe markten die als toekomstige verdedigings- en aanvalsbasis kunnen dienen heet:
Tegenaanval als verdediging
Verdediging van de flanken
Preventieve verdediging
Mobiele verdediging
6
In het kader van marktaandeel is het beste antwoord op de concurrentie:
Verdediging van de flanken
Preventieve verdediging
Voortdurende innovatie
Verdediging van de positie
7
In welke aanvalsstrategie zal de uitdager het product, de reclame, de prijs en de distributie van de concurrent evenaren?
Aanval in de flank
Frontale aanval
Omtrekkende beweging
Omsingelende aanval
8
Het bedrijf met het grootste marktaandeel wordt genoemd:
marktuitdager
marktleider
nichebedrijf
marktvolger
9
De strategie die gekenmerkt wordt door te leren van de ervaring van de marktleider en de producten en marketingprogramma's van de leider te imiteren, doorgaans tegen een veel lagere investering wordt genoemd:
marktuitdager
marktvolger
marktleider
nichebedrijf
10
Van welke strategie is het ontdekken en promoten van nieuwe vormen van gebruik een onderdeel?
Klanten werven
De totale markt uitbreiden
Marktaandeel uitbreiden
Intensiever gebruik
De antwoordkeuzemogelijkheden in deze oefening worden bij het openen van deze pagina telkens in een nieuwe, willekeurige volgorde weergegeven