Prijsbeleid
Multiplechoicevragen


1    

Factoren die van invloed zijn op de beslissingen over prijzen zoals de aard van de markt en de vraag, concurrentie en andere elementen uit de omgeving worden genoemd:
overheersende factoren
interne factoren
externe factoren
strategische factoren


2    

Een typische manier om .... is de prijzen zo laag mogelijk houden.
te overleven
het grootste marktaandeel te verwerven
de huidige winst te maximaliseren
de hoogste kwaliteit producten te leveren


3    

Het promoten van een product op basis van het gebruiksgemak of gemak in onderhoud terwijl de prijs wordt gerelativeerd wordt genoemd:
het maximaliseren van huidige winst
overleven
niet-prijsgerichte concurrentie
strategisch prijzen


4    

Wat zijn de vaste en variabele kosten samen, voor een willekeurig productieniveau?
benodigde kosten
concurrentiekosten
totale kosten
standaardkosten


5    

Het type markt dat bestaat uit vele kleine kopers en verkopers die tegen verschillende prijzen handel drijven in tegenstelling tot een vaste prijs wordt genoemd:
zuiver monopolie
zuivere concurrentie
monopolistische concurrentie
oligopolistische concurrentie


6    

De markt die bestaat uit enkele aanbieders die uiterst gevoelig zijn voor elkaars prijs- en marketingstrategieën heet:
zuiver monopolie
heterogeen oligopolie
homogeen oligopolie
monopolistische concurrentie


7    

De relatie tussen de berekende prijs en de vraag staat bekend als de:
behoeftecurve
prijscurve
vraagcurve
kostencurve


8    

De marktvorm die bestaat uit vele kopers en verkopers die in uniforme handelsartikelen zoals meel handelen, heet:
zuivere concurrentie
homogeen oligopolie
zuiver monopolie
monopolistische concurrentie


9    

Als een bedrijf zoals Unilever zijn prijzen zo vaststelt dat het een winst op geïnvesteerd vermogen bereikt van 15 - 20%, dan gebruikt het de prijsmethode:
Break-evenanalyse en op streefwinst gebaseerde prijszetting
Kostprijs-plus-methode
Op de concurrentie gebaseerde prijszetting
Op waardeperceptie gebaseerde prijszetting


10    

De prijsmethode waarbij soms gebruik gemaakt wordt van reacties van klanten als ze gevraagd wordt hoeveel ze zouden betalen voor extra benefits om de prijs vast te stellen van een bepaald product of dienst heet:
Break-evenanalyse en op streefwinst gebaseerde prijszetting
Kostprijs-plus-methode
Op de concurrentie gebaseerde prijszetting
Op waardeperceptie gebaseerde prijszetting


11    

Bij de verwerking van bieten tot suiker houdt de suikerfabriek bieten pulp (de vezels van de bieten) over. Het vaststellen van een prijs voor bietenpulp is een voorbeeld van:
Prijszetting van nevenproducten
Productlijnprijszetting
Prijszetting van optionele producten
Prijszetting van noodzakelijke toebehoren


12    

Welke prijsstrategie gebruiken bedrijven die producten maken die samen met een hoofdproduct gebruikt moeten worden?
Prijszetting van noodzakelijke toebehoren
Prijszetting van optionele producten
Productlijnprijszetting


13    

Het verkopen van een seizoenskaart voor minder dan de kosten van afzonderlijke kaartjes voor alle wedstrijden is een vorm van:
Prijszetting van noodzakelijke toebehoren
Prijszetting van productpakketten
Productlijnprijszetting
Prijszetting van optionele producten


14    

Een korting voor kopers die in grote volumes kopen heet:
korting voor contante betaling
seizoenskorting
korting voor de tussenhandel
kwantumkorting


15    

Hoe heten vergoedingen of kortingen aan dealers die deelnemen aan reclame- en promotieprogramma's?
korting voor de tussenhandel
seizoenskorting
promotiekortingen
kwantumkorting


16    

De prijs zetten op Euro 29,95 in plaats van Euro 30 is een vorm van:
Promotieprijszetting
Psychologische prijszetting
Geografische prijszetting
Op waarde gebaseerde prijszetting


17    

Een factor waar bedrijven rekening mee moeten houden als zij de prijs gaan verlagen omdat er sprake is van overcapaciteit is:
verontwaardiging bij de klant
een te grote toename van de vraag
prijzenoorlog als reactie van de concurrent
het afzwakken van de concurrentie


18    

Een lage prijs gebruiken om een groot aantal kopers aan te trekken om zo snel mogelijk een groot marktaandeel te winnen wordt genoemd?
prijswijziging
penetratieprijszetting
internationale prijszetting
promotieprijszetting


19    

Een prijszetting waarbij tussenstappen tussen verschillende producten binnen een groep gebaseerd worden op kostenverschillen en waardering door de klant, heet:
prijszetting van noodzakelijke toebehoren
promotieprijszetting
tweeledige prijszetting
productlijnprijszetting


20    

Een korting die gegeven wordt aan kopers die de rekening direct betalen wordt genoemd een:
kwantumkorting
korting voor de tussenhandel
korting voor contante betaling
seizoenskorting

De antwoordkeuzemogelijkheden in deze oefening worden bij het openen van deze pagina telkens in een nieuwe, willekeurige volgorde weergegeven