Marketing en de maatschappij
Multiplechoicevragen


1    

Sociaal verantwoorde marketing is belangrijk omdat:
de manager verder moet kijken dan wat de wet toestaat.
het de medewerkers van het bedrijf een goed gevoel geeft.
het de klanten een goed gevoel geeft over het bedrijf.


2    

Als marketingpraktijken worden bekritiseerd vanwege het beperken van concurrentie, op welk maatschappelijk marketingonderwerp is de kritiek dan gericht?
de invloed van marketing op het bedrijf
de invloed van marketing op het individu.
de invloed van marketing op de maatschappij als geheel.
de invloed van marketing op andere bedrijven.


3    

De georganiseerde beweging van burgers en overheid om de rechten en macht van consumenten te versterken ten opzichte van verkopers heet:
liberalisme
fascisme
individualisme
consumentisme


4    

Welke van onderstaande antwoorden is geen voorstel geweest om de consument beter te beschermen?
de mate van ruis beperken in de reclame.
verbeteren van consumentenrechten in geval van bedrijfsfraude.
meer eisen aan productveiligheid.
meer macht geven aan overheidsinstanties.


5    

Voor milieuactivisten is het doel van marketing het maximaliseren van:
de kwaliteit van het leven.
de keuzemogelijkheden van de consument.
de consumptie.
de bevrediging van de consument.


6    

Duurzaamheidsbeleid houdt in:
Strategieën om winst voor het bedrijf te genereren zonder dat het milieu daaronder lijdt
Als bedrijf oveel mogelijk goede doelen ondersteunen
Strategieën waarmee de levensduur van producten wordt verlengd
Een bepaalde strategische richting blijven volgen


7    

Misleidende labels gebruiken is een vorm van:
misleidende prijzen
misleidende verpakking
buitensporige prijsstijging
misleidende promotie


8    

Producten zo ontwerpen dat ze eerder vervangen moeten worden dan vanuit functioneel oogpunt mogelijk zou zijn heet:
aggressieve verkoop
een misleidende praktijk
geplande veroudering
hoog prijzen


9    

Vanuit een maatschappelijk oogpunt bezien is tandfloss een:
gebrekkig product
gewild product
weldadig product
bevredigend product


10    

De vijf principes van verlichte marketing zijn:
Doen wat je zegt, zeggen wat je doet, algehele rechtlijnigheid, flexibiliteit in de uitvoering
Goede producten, intensieve distributie, duidelijke communicatie, redelijke prijsstelling
Consumentenmarketing, B2B-marketing, institutionele marketing
Consumentgerichte marketing, innovatieve marketing, waardemarketing, missie en maatschappelijk verantwoorde marketing

De antwoordkeuzemogelijkheden in deze oefening worden bij het openen van deze pagina telkens in een nieuwe, willekeurige volgorde weergegeven