Bedrijfs- en marketingstrategie
Multiplechoicevragen


1    

Op welk bedrijfsniveau vindt marketingplanning plaats?
op productniveau
op al deze niveaus
op het niveau van de business unit
op marktniveau


2    

De mate van marktgroei in de BCG-matrix geeft inzicht in:
de rentabiliteit van alle producten.
de kracht van een bedrijf in een markt.
de belangrijkste informatie voor het doen van investeringen en desinvesteringen.
de aantrekkelijkheid van een markt.


3    

Welke groeistrategie wordt gebruikt als er wordt gezocht naar nieuwe demografische groepen die aangemoedigd kunnen worden om een nieuw Philips-product te kopen voor de eerste keer?
Marktpenetratie
Diversificatie
Productontwikkeling
Marktontwikkeling


4    

Het Abell-diagram heeft drie dimensies, nl.:
Klantenbehoeften, klantengroepen, technologieën
Product, promotie, prijs
Strategisch, tactisch, operationeel
Ongedifferentieerd, gedifferentieerd, geconcentreerd


5    

De General Electric-matrix is in deze opzichten beter dan de BCG portfolio:
Berust op meer dan 2 en alleen relevante factoren, inzichten v/h management worden meegenomen, gewogen waarderingscijfers
Juistheid van gegevens, alles is meetbaar, concurrentie in beschouwing meegenomen
Marktgroei is onbelangrijk, klantwaarde wordt in beschouwing genomen, alles is meetbaar
Gegevens zijn recenter, geen sprake van subjectiviteit, relatief markaandeel is onbelangrijk


6    

De drie R'en zijn:
Richtinggevende indicatoren, Referentieprijs, Relatiemarketing
Reclame, Rage, Referentiegroep
Relatie, Reputatie, Ruil
Rust, Reinheid, Regelmaat


7    

De 4 P's van marketing omvatten de onderstaande behalve:
persoon
plaats
product
prijs


8    

..... verwijst naar de combinatie van producten en service die het bedrijf biedt aan de doelgroep.
Product
Plaats
Promotie
Prijs


9    

De vier functies van marketing management, zoals aangegeven in dit hoofdstuk, zijn:
Analyse, planning, implementatie, controle
Strategie, tactiek, operationele uitvoering, controle
Product, plaats, prijs, promotie
Planning, budgettering, uitvoering, controle


10    

De missie van een bedrijf is op z'n best als hij geleid wordt door:
winst
een visie
marktaandeel

De antwoordkeuzemogelijkheden in deze oefening worden bij het openen van deze pagina telkens in een nieuwe, willekeurige volgorde weergegeven