|
|
1 |
Een .... houdt in: de mensen, de apparatuur en de procedures om benodigde, tijdige, exacte informatie te verzamelen, sorteren, analyseren, evalueren en verspreiden onder de marketingbeslissers.
|
|
|
marketing-intelligence-plan
|
|
|
financieel informatiesysteem
|
|
|
marketinginformatiesysteem (MIS)
|
|
|
bedrijfsinformatiesysteem
|
|
|
2 |
De dagelijks binnenkomende informatie over ontwikkelingen in de marketingomgeving die managers helpt om marketingplannen bij te stellen en aan te passen is afkomstig uit:
|
|
|
Interne bedrijfsbestanden
|
|
|
Strategische planning
|
|
|
Marketing-intelligence
|
|
|
Marktonderzoek
|
|
|
3 |
Wat is het meest gebruikte onderzoeksinstrument?
|
|
|
groepsdiscussies
|
|
|
telefonische interviews
|
|
|
individuele interviews
|
|
|
enquête en interview
|
|
|
4 |
Een groep aanbieders wordt genoemd?
|
|
|
vraag-potentieel
|
|
|
bedrijfstak
|
|
|
bedrijfskolom
|
|
|
markt
|
|
|
5 |
Voorwaarden voor een goede steekproef zijn:
|
|
|
correct bepalen wie wordt onderzocht, hoeveel personen worden onderzocht, hoe wordt gekozen
|
|
|
dat aan zowel kwantitatieve en kwalitatieve criteria wordt voldaan
|
|
|
vragen zo algemeen mogelijk houden, bij voorkeur open vraagstelling
|
|
|
dat zowel subjectieve als de objectieve maatstaven worden gebruikt
|
|
|
6 |
De volgende onderstaande beweringen over secundaire informatie zijn waar, behalve:
|
|
|
secundaire informatie kan problemen laten zien aan de onderzoeker.
|
|
|
secundaire informatie kan verkregen worden via interne of externe bronnen.
|
|
|
secundaire informatie kan sneller verkregen worden dan primaire informatie.
|
|
|
secundaire informatie kost meestal meer dan primaire informatie.
|
|
|
7 |
Wat is geen aspect van een marketinginformatiesysteem (MIS)?
|
|
|
het begint en eindigt met marketing-managers
|
|
|
Dit zijn alle drie aspecten van een marketinginformatiesysteem (MIS)
|
|
|
de mensen, de apparatuur en de procedures om benodigde, tijdige, exacte informatie te verzamelen, sorteren, analyseren, evalueren en verspreiden onder de marketingbeslissers.
|
|
|
informatie over medewerkers en productiviteit maakt onderdeel uit van het MIS.
|
|
|
8 |
Welke uitspraak over data is niet waar?
|
|
|
Om te beginnen vergaren onderzoekers doorgaans secundaire gegevens.
|
|
|
Het gebruikmaken van focusgroepgesprekken is een van de belangrijkste marketinginstrumenten om inzicht te krijgen in de gedachten en gevoelens van de consument.
|
|
|
Primaire informatie is informatie die speciaal voor het onderhavige doel wordt vergaard.
|
|
|
al deze beweringen zijn juist
|
|
|
9 |
Wat van het volgende kan dienen als een bron voor de voorspelling van verkoop?
|
|
|
marketing adviseurs
|
|
|
leveranciers
|
|
|
al deze bovenstaande mogelijkheden zijn correct
|
|
|
distributeurs
|
|
|
10 |
Internationaal marktonderzoek…
|
|
|
is complex vanwege verschillende markten
|
|
|
kan eenvoudig in het verlengde liggen van bestaand onderzoek in eigen land
|
|
|
is zo complex dat alleen een extern bureau dat kan doen
|
|
|
is niet wezenlijk verschillend van of moeilijker dan onderzoek in het eigen land
|
|
|
De antwoordkeuzemogelijkheden in deze oefening worden bij het openen van deze pagina telkens in een nieuwe, willekeurige volgorde weergegeven
|