Marktonderzoek
Multiplechoicevragen


1    

Een .... houdt in: de mensen, de apparatuur en de procedures om benodigde, tijdige, exacte informatie te verzamelen, sorteren, analyseren, evalueren en verspreiden onder de marketingbeslissers.
marketing-intelligence-plan
financieel informatiesysteem
marketinginformatiesysteem (MIS)
bedrijfsinformatiesysteem


2    

De dagelijks binnenkomende informatie over ontwikkelingen in de marketingomgeving die managers helpt om marketingplannen bij te stellen en aan te passen is afkomstig uit:
Interne bedrijfsbestanden
Strategische planning
Marketing-intelligence
Marktonderzoek


3    

Wat is het meest gebruikte onderzoeksinstrument?
groepsdiscussies
telefonische interviews
individuele interviews
enquête en interview


4    

Een groep aanbieders wordt genoemd?
vraag-potentieel
bedrijfstak
bedrijfskolom
markt


5    

Voorwaarden voor een goede steekproef zijn:
correct bepalen wie wordt onderzocht, hoeveel personen worden onderzocht, hoe wordt gekozen
dat aan zowel kwantitatieve en kwalitatieve criteria wordt voldaan
vragen zo algemeen mogelijk houden, bij voorkeur open vraagstelling
dat zowel subjectieve als de objectieve maatstaven worden gebruikt


6    

De volgende onderstaande beweringen over secundaire informatie zijn waar, behalve:
secundaire informatie kan problemen laten zien aan de onderzoeker.
secundaire informatie kan verkregen worden via interne of externe bronnen.
secundaire informatie kan sneller verkregen worden dan primaire informatie.
secundaire informatie kost meestal meer dan primaire informatie.


7    

Wat is geen aspect van een marketinginformatiesysteem (MIS)?
het begint en eindigt met marketing-managers
Dit zijn alle drie aspecten van een marketinginformatiesysteem (MIS)
de mensen, de apparatuur en de procedures om benodigde, tijdige, exacte informatie te verzamelen, sorteren, analyseren, evalueren en verspreiden onder de marketingbeslissers.
informatie over medewerkers en productiviteit maakt onderdeel uit van het MIS.


8    

Welke uitspraak over data is niet waar?
Om te beginnen vergaren onderzoekers doorgaans secundaire gegevens.
Het gebruikmaken van focusgroepgesprekken is een van de belangrijkste marketinginstrumenten om inzicht te krijgen in de gedachten en gevoelens van de consument.
Primaire informatie is informatie die speciaal voor het onderhavige doel wordt vergaard.
al deze beweringen zijn juist


9    

Wat van het volgende kan dienen als een bron voor de voorspelling van verkoop?
marketing adviseurs
leveranciers
al deze bovenstaande mogelijkheden zijn correct
distributeurs


10    

Internationaal marktonderzoek…
is complex vanwege verschillende markten
kan eenvoudig in het verlengde liggen van bestaand onderzoek in eigen land
is zo complex dat alleen een extern bureau dat kan doen
is niet wezenlijk verschillend van of moeilijker dan onderzoek in het eigen land

De antwoordkeuzemogelijkheden in deze oefening worden bij het openen van deze pagina telkens in een nieuwe, willekeurige volgorde weergegeven