Koopgedrag van consumenten en bedrijven
Multiplechoicevragen


1    

Wat is niet een van de belangrijkste culturele factoren die consumentengedrag beïnvloedt?
subcultuur
sociale klasse
cultuur
persoonlijkheid


2    

De motivatietheorie die mensen ziet als reagerend op een drang die wordt onderdrukt maar nooit volledig onder controle kan worden gekregen werd ontwikkeld door:
Aristoteles
Freud
Kant
Socrates


3    

Onder de "black box" verstaan we binnen de marketing:
het geheel van rationele argumenten dat ten grondslag ligt aan een koopbeslissing.
het soms moeilijk te doorgronden besluitvormingsproces van de koper.
de registratie van factoren die voor marketing van belang zijn.
het geheel van irrationele argumenten dat ten grondslag ligt aan een koopbeslissing.


4    

Als waarde wordt gehecht aan traditie en er weinig behoefte bestaat om iets nieuws te kopen is er sprake van de volgende groep:
achterblijvers
volgers
afwachters
pioniers


5    

De motivatietheorie die behoeften hiërarchisch ziet is ontworpen door:
Maslow
Freud
Plato
Aristoteles


6    

Ontevredenheid veroorzaakt door een verschil tussen verwachtingen en werkelijke kwaliteit na de aankoop heet:
teleurstelling
irritatie
cognitieve dissonantie
situationele factor


7    

Wie maakt geen onderdeel uit van de DMU?
beslisser
koper
beïnvloeder
alle bovenstaanden maken onderdeel uit van de DMU


8    

Het adoptieproces bestaat uit de volgende fasen, in deze volgorde:
bekendheid, interesse, evaluatie, probeeraankoop, adoptie
interesse, evaluatie, bekendheid, probeeraankoop, adoptie
bekendheid, interesse, adoptie, evaluatie, probeeraankoop
interesse, bekendheid, evaluatie, probeeraankoop, adoptie


9    

De drie belangrijkste soorten inkoopsituaties in de B2B-markt zijn:
strategisch, tactisch en operationeel benodigde inkoop
uitgebreid probleemoplossend, beperkt probleemoplossend, routinematig aankoopgedrag
DMU is in het algemeen positief, neutraal of negatief bevooroordeeld
straight rebuy, modified rebuy, new task


10    

Het besluitvormingsproces bestaat uit de volgende fasen, in deze volgorde:
informatie zoeken, behoefteherkenning, koopbeslissing, afwegen van alternatieven, gedrag na aankoop
behoefteherkenning, informatie zoeken, afwegen van alternatieven, koopbeslissing, gedrag na aankoop
behoefteherkenning, afwegen van alternatieven, informatie zoeken, koopbeslissing, gedrag na aankoop
informatie zoeken, behoefteherkenning, afwegen van alternatieven, koopbeslissing, gedrag na aankoop


11    

De businessmarkt bestaat uit:
alle organisaties die ingekochte goederen en diensten gebruiken bij hun productie of dienstverlening.
alle huishoudingen die goederen en diensten kopen om die te verwerken.
alle business units van bedrijven, voor zover zij ingekochte goederen of diensten gebruiken bij hun productie of dienstverlening.
alle organisaties die goederen en diensten kopen, om die door te verkopen.


12    

In termen van inkoopcentra heten degenen die zowel formele als informele macht hebben op de goedkeuring van de uiteindelijke leverancier:
Inkopers
Beïnvloeders
Gebruikers
Beslissers


13    

Factoren die van invloed zijn op bedrijfsinkopers zoals leeftijd, inkomen en opleiding zijn voorbeelden van:
persoonlijke factoren
organisatiefactoren
omgevingsfactoren
interpersoonlijke factoren


14    

Scholen, ziekenhuizen en gevangenissen zijn voorbeelden van:
institutionele markt
non-profitmarkt
overheidsmarkt
businessmarkt

De antwoordkeuzemogelijkheden in deze oefening worden bij het openen van deze pagina telkens in een nieuwe, willekeurige volgorde weergegeven