Marktsegmentatie en positionering
Multiplechoicevragen


1    

Het verdelen van de markt in verschillende segmenten op basis van criteria zoals nationaliteit, provincie, regio of zelfs wijk heet:
etnische segmentatie
demografische segmentatie
levensfasesegmentatie
geografische segmentatie


2    

Kopers onderverdelen in verschillende groepen gebaseerd op sociale klasse, lifestyle of persoonlijke categorieën wordt genoemd:
demografische segmentatie
geografische segmentatie
psychografische segmentatie
segmentatie naar gedrag


3    

Als bedrijven hun producten op de markt brengen op basis van wat de verschillende productattributen te bieden hebben aan de verschillende segmenten, wordt een krachtige vorm van segmentatie naar gedrag gebruikt die bekendstaat als:
frequentie van gebruik
benefit segmentatie
status van de gebruiker
geografische segmentatie


4    

Het verdelen van de markt door te kijken naar de mate waarin mensen herhalingsaankopen doen wordt genoemd:
segmentatie naar loyaliteit
benefit segmentatie
frequentie van gebruik
geografische segmentatie


5    

Wat kan gebruikt worden om internationale markten in segmenten onder te verdelen?
al deze factoren
culturele factoren
geografische locatie
economische factoren


6    

Wat is de eerste stap in het ontwikkelen van marktsegmenten?
Kwantitatief onderzoek
Profilering
Kwalitatief onderzoek
Analyse


7    

Welke van de volgende is een segmentatievariabele?
al deze mogelijkheden zijn correct
psychografische segmentatie
demografische segmentatie
geografische segmentatie


8    

De markt verdelen op basis van opleidingen is een voorbeeld van:
demografische segmentatie
geografische segmentatie
psychografische segmentatie
segmentatie naar gedrag


9    

Positionering is:
Het toevoegen van een bijzondere service
het ontwikkelen van een afwijkend product
Het naar de klant communiceren van de benefits
het verkrijgen van een eigen plaats in het hoofd van de potentiële klant


10    

Als een bedrijf er niet in slaagt om een duidelijke positionering op zijn markt te krijgen, wordt dat genoemd:
overpositioneren
onderpositioneren
verwarde positionering
herpositioneren

De antwoordkeuzemogelijkheden in deze oefening worden bij het openen van deze pagina telkens in een nieuwe, willekeurige volgorde weergegeven