Prijsbeleid
Multiplechoicevragen


1    

Factoren die van invloed zijn op de beslissingen over prijzen zoals de aard van de markt en de vraag, concurrentie en andere elementen uit de omgeving worden genoemd:
overheersende factoren
interne factoren
strategische factoren
externe factoren


2    

Een typische manier om .... is de prijzen zo laag mogelijk houden.
het grootste marktaandeel te verwerven
te overleven
de huidige winst te maximaliseren
de hoogste kwaliteit producten te leveren


3    

Het promoten van een product op basis van het gebruiksgemak of gemak in onderhoud terwijl de prijs wordt gerelativeerd wordt genoemd:
niet-prijsgerichte concurrentie
strategisch prijzen
overleven
het maximaliseren van huidige winst


4    

Wat zijn de vaste en variabele kosten samen, voor een willekeurig productieniveau?
concurrentiekosten
standaardkosten
benodigde kosten
totale kosten


5    

Het type markt dat bestaat uit vele kleine kopers en verkopers die tegen verschillende prijzen handel drijven in tegenstelling tot een vaste prijs wordt genoemd:
oligopolistische concurrentie
monopolistische concurrentie
zuivere concurrentie
zuiver monopolie


6    

De markt die bestaat uit enkele aanbieders die uiterst gevoelig zijn voor elkaars prijs- en marketingstrategieën heet:
Heterogeen oligopolie
Monopolistische concurrentie
Homogeen oligopolie
Zuiver monopolie


7    

De relatie tussen de berekende prijs en de vraag staat bekend als de:
behoeftecurve
prijscurve
vraagcurve
kostencurve


8    

Als een bedrijf zoals Unilever zijn prijzen zo vaststelt dat het een winst op geïnvesteerd vermogen bereikt van 15 - 20%, dan gebruikt het de prijsmethode:
Kostprijs-plus-methode
Break-evenanalyse en op streefwinst gebaseerde prijszetting
Op de concurrentie gebaseerde prijszetting
Op waardeperceptie gebaseerde prijszetting


9    

Bij de verwerking van bieten tot suiker houdt de suikerfabriek bietenpulp (de vezels van de bieten) over. Het vaststellen van een prijs voor bietenpulp is een voorbeeld van:
Prijszetting van optionele producten
Productlijnprijszetting
Prijszetting van nevenproducten
Prijszetting van noodzakelijke toebehoren


10    

Welke prijsstrategie gebruiken bedrijven die producten maken die samen met een hoofdproduct gebruikt moeten worden?
Prijszetting van optionele producten
Productlijnprijszetting
Prijszetting van noodzakelijke toebehoren


11    

Het verkopen van een seizoenskaart voor minder dan de kosten van afzonderlijke kaartjes voor alle wedstrijden is een vorm van:
korting voor contante betaling
Prijszetting van productpakketten
Prijszetting van optionele producten
Prijszetting van noodzakelijke toebehoren


12    

Een korting voor kopers die in grote volumes kopen heet:
kwantumkorting
seizoenskorting
korting voor de tussenhandel


13    

Hoe heten vergoedingen of kortingen aan dealers die deelnemen aan reclame- en promotieprogramma's?
kwantumkorting
promotiekortingen
korting voor de tussenhandel
seizoenskorting


14    

De prijs zetten op euro 29,95 in plaats van euro 30 is een vorm van:
Psychologische prijszetting
Geografische prijszetting
Promotieprijszetting
Op waarde gebaseerde prijszetting


15    

Een korting die gegeven wordt aan kopers die de rekening direct betalen wordt genoemd een:
seizoenskorting
kwantumkorting
korting voor de tussenhandel
korting voor contante betaling

De antwoordkeuzemogelijkheden in deze oefening worden bij het openen van deze pagina telkens in een nieuwe, willekeurige volgorde weergegeven