Management van internationale informatiesystemen
Multiplechoicevragen
1
De dimensie(s) van een internationale IS-architectuur is/zijn:
het technologische platform
de internationale omgeving
de internationale ondernemingsstrategieën
al deze dimensies
de management- en bedrijfsprocessen
2
Een kracht in de omgeving waarop ondernemingen moeten reageren en die de richting van de onderneming beïnvloedt, wordt genoemd:
een managementuitdaging
een technologische innovatie
particularisme
een zakelijke drijfveer
3
Wat is geen algemene culturele factor als we kijken naar internationale zakelijke drijfveren?
internationale sociale normen
politieke stabiliteit
internationale cultuur
internationale coördinatie
4
Als we kijken naar internationale zakelijke drijfveren, wat zijn dan specifiek zakelijke factoren?
al deze factoren
internationale markten
internationale productie en bedrijfsvoering
internationale arbeidsplaatsen
internationale coördinatie
5
Als we kijken naar internationale zakelijke drijfveren, wat is dan GEEN specifiek zakelijke factor?
internationale markten
internationale arbeidsplaatsen
internationale coördinatie
internationale kennisbasis
6
Specifieke uitdagingen bij het ontwikkelen van internationale bedrijfssystemen zijn:
betrouwbaarheid
standaarden
personeel
snelheid
al deze uitdagingen
7
Het nemen van beslissingen en acties op basis van een beperkt aantal of persoonlijke kenmerken is:
coöptatie
particularisme
politiek
cultuur
8
De verschillende internationale ondernemingsstrategieën omvatten de onderstaande strategieën, met uitzondering van:
de multinational
franchise
de transnationale onderneming
de nationale exporteur
decentralisatie
9
Welke strategie wordt gekenmerkt door strakke centralisatie van ondernemingsactiviteiten in het thuisland?
transnationale strategie
de multinational
de nationale exporteur
franchise
10
Welke strategie concentreert financieel management en beheer op een centrale thuisbasis, terwijl de productie, verkoop en marketing door afdelingen in het buitenland worden georganiseerd?
multinational
transnationale strategie
nationale exporteur
franchise
De antwoordkeuzemogelijkheden in deze oefening worden bij het openen van deze pagina telkens in een nieuwe, willekeurige volgorde weergegeven