ISBN 90-430-0501- 0
            Prijs: € 46.95
            Uitvoering: pb
            Aantal pagina's 704
            verschenen op 24-01-2003



Statistiek  

            
McClave
Deze inleiding in de statistiek- een bestseller in de Verenigde Staten - is speciaal bedoeld voor studenten Bedrijfseconomie en Commerciële Economie aan universiteit en HBO. Het veronderstelt niet meer dan basale wiskundige voorkennis en legt vooral de nadruk op inductie. Het boek behandelt uitgebreid het verzamelen en analyseren van gegevens voor zover nodig bij het interpreteren van statistische onderzoeken en bij het nemen van zakelijke beslissingen. De ontwikkeling van een statistische manier van denken staat centraal, evenals de vaststelling van betrouwbaarheid en waarde van conclusies die met behulp van inductieve statistiek zijn getrokken. Statistiek bevat tal van case study’s, voorbeelden en oefeningen, die allemaal betrekking hebben op reële zakelijke situaties en recente economische verschijnselen.
  • Gebruik van gangbare software (SPSS, Excel) geheel geïntegreerd
  • Veel actuele, up-to-date oefeningen, gebaseerd op actuele verschijnselen en problemen in het bedrijfsleven
  • Veel didactisch waardevolle features: case study’s, samenvattingen aan het eind van elk hoofdstuk, oefeningen zowel in het begrijpen als in het toepassen van de behandelde begrippen
INHOUDSOPGAVE:
  1. Statistiek, data en statistisch denken
  2. Methoden voor het beschrijven van datasets
  3. Waarschijnlijkheid
  4. Discrete stochastische variabelen
  5. Continue stochastische variabelen
  6. Distributie van steekproeven
  7. Op een enkele steekproef gebaseerde inducties: schattingen met betrouwbaarheidsintervallen
  8. Op een enkele steekproef gebaseerde inducties: hypothesetests
  9. Op twee steekproeven gebaseerde inducties: betrouwbaarheidsintervallen en hypothesetests
  10. Enkelvoudige lineaire regressie
  11. Meervoudige regressie en het ontwerpen van modellen
  12. Methoden voor kwaliteitsverbetering
  13. Tijdseries: Beschrijvende analyses, modellen en voorspellingen
  14. Het ontwerpen van experimenten en het analyseren van variantie
  15. Non-parametrische statistiek
  16. Categorische data-analyse
  • Appendix A Telregels
  • Appendix B Tabellen
  • Appendix C Rekenformules voor variatie-analyse
  • Antwoorden bij een keuze van de opgaven
  • Referenties
  • Index
James T. McClave is verbonden aan Info Tech, Inc., en doceert aan de Universiteit van Florida. P. George Benson is verbonden aan de Terry College of Business en aan de Universiteit van Georgia. Terry Sincich is verbonden aan de Universiteit van Zuid-Florida.

Op pearsoneducation.nl/mcclave vindt u uitgebreide supplementen en de Nederlandstalige opgaven bij dit boek.