ISBN 90-430-0793- 5
            Prijs: € 57.95
            Uitvoering: pb
            Aantal pagina's 544
            verschenen op 29-04-2004



Zakelijk communiceren  

            
Courtland Bovée en John V.Thill
Dit boek biedt een uitgebreide kijk in de praktijk van het zakelijk communiceren: elk hoofdstuk opent met een casestudy over een communicatiedilemma bij een echt bedrijf, zoals McDonald’s, Hallmark en Dell Computer. Deze cases geven studenten een unieke gelegenheid de geleerde theorie toe te passen en hun probleemoplossingsvaardigheden op het gebied van zakelijke communicatie te verbeteren.
Speeches houden en jaarverslagen presenteren, sollicitatiebrieven schrijven, vergaderingen leiden, teksten schrijven voor het web, goednieuwsboodschappen overbrengen van theorie tot praktijk – aan dit alles wordt ruimschoots aandacht besteed in Zakelijk communiceren. Dit boek is geschikt voor cursussen zakelijk communiceren, zakelijk schrijven voor bedrijfswetenschappen en mondelinge communicatie.
De Nederlandse bewerking is in handen van Piet J. Verckens die verbonden is aan de Lessius Hogeschool te Antwerpen.

KENMERKEN:
  • NIEUW - korter - 15 in plaats van 18 hoofdstukken.
  • NIEUW - anders ingedeeld - In veel hoofdstukken is het materiaal nu ingedeeld in drie gemakkelijk te volgen stappen: plannen, schrijven en afwerken
  • NIEUW - Schrijven voor het web - Aan de hand van webpagina’s van echte bedrijven worden richtlijnen en vaardigheden geboden die belangrijk zijn als je schrijft voor het web.
  • Document ter analyse - Uitgebreid assortiment documenten om te becommentariëren en reviseren, zoals brieven, memo’s e-mailberichten, een sollicitatiebrief en een cv.
  • Praktische ervaring in het analyseren en verbeteren van voorbeelddocumenten die van pas komt bij het reviseren van zakelijke boodschappen.
  • Uitstekende didactiek - Met internetmiddelen, oefeningen en cases, kaders, checklists, leerdoelen en vragen aan het eind van elk hoofdstuk vormt dit boek een volledig geïntegreerd, ongeëvenaard leermiddel.
INHOUDSOPGAVE:

I. GRONDBEGINSELEN VAN ZAKELIJK COMMUNICEREN
1. Inleiding in zakelijk communiceren.
2. Communicatie in teams: leren luisteren, non-verbale communicatie, samenwerken en vergaderen
3. Interculturele communicatie.

II. HET SCHRIJFPROCES IN DRIE STAPPEN
4. Zakelijke boodschappen plannen
5. Zakelijke boodschappen schrijven
6. Zakelijke boodschappen afwerken

III. BRIEVEN, MEMO’S, E-MAIL EN ANDERE KORTE BOODSCHAPPEN
7. Routineboodschappen, goednieuwsboodschappen en goodwillboodschappen schrijven
8. Slechtnieuwsboodschappen schrijven
9. Overredende boodschappen schrijven

IV. VERSLAGEN EN MONDELINGE PRESENTATIES
10. Zakelijke verslagen en voorstellen plannen
11. Zakelijke verslagen en voorstellen schrijven
12. Zakelijke verslagen en voorstellen afwerken
13. Toespraken en mondelinge presentaties houden

V. BERICHTEN OVER WERK
14. Cv’s en sollicitatiebrieven schrijven
15. Sollicitatiegesprekken en vervolg

Bijlage A: Opmaak en lay-out van zakelijke documenten
Bijlage B: Bronvermelding
Bijlage C: Correctiesymbolen
Bijlage D: De NVP-sollicitatiecode

SUPPLEMENTEN :
De Nederlandse Companion Website is te bereiken via pearsoneducation.nl/bovee. U vindt hier extra opdrachten, cases, een overzicht van de Engelse grammatica en links naar relevante websites. De Engelstalige Companion Website bereikt u via www.prenhall.com/thill.