ISBN 90-430-0853- 2
Prijs: € 59.95
Uitvoering: pb
Aantal pagina's 680
verschenen op 03-06-2004
|
Internationale bedrijfskunde - Van exporteren naar globaliseren
|
|
Pieter Klaas Jagersma en Haico Ebbers
|
Internationale bedrijfskunde geeft een diepgaand, toegankelijk, toepassingsgericht overzicht van de veelkoppigheid van het gelijknamige vakgebied. Daarbij wordt op een evenwichtige manier aandacht besteed aan zowel de omgeving waarin internationaliserende en exporterende ondernemingen en overheidsorganisaties opereren, als de internationale beleidsvorming en -uitvoering van die ondernemingen en overheidsorganisaties.
Speciale aandacht is er voor fenomenen als de Nieuwe Economie, de uitbreiding van de Europese Unie, internationale innovativiteitsstrageigieën, cultuurmanagement en Global Sourcing.
Doelgroep
Studenten in economische en bedrijfskundige studierichtingen in het hoger onderwijs en op universiteiten.
Inhoudsopgave
Voorwoord
1 Inleiding
Module I De fundamenten van het vakgebied internationale bedrijfskunde
2 Internationale handel, directe investeringen en multinationale ondernemingen
3 Traditionele Internationalisatietheorema’s
4 Moderne internationalisatietheorema’s
Module II De internationale omgeving
5. De macro-economische omgeving
6. De maatschappelijke omgeving
7 De technologische en juridische omgeving
8 De politieke omgeving
9 Het multilaterale handelssysteem en handelsblokken
10 Multilaterale organisaties
11 De Europese Unie: gisteren, vandaag en morgen
Module III Internationaal concurreren
12 Waarom internationaliseren?
13 Internationale concurrentie-voordelen
Module IV Het internationale strategische operationele ondernemingsbeleid
14 Het internationale strategische ondernemingsbeleid
15 Het internationale operationele ondernemingsbeleid
Module V De integratie van het internationale ondernemingsbeleid
16 Verticale en horizontale synergie in internationaal actieve ondernemingen
17 Het internationale businessplan
Cases
Bijlagen
Bibliografie
Register
Supplementen
Op pearsoneducation.nl/jagersma vindt u aanvullend materiaal in de vorm van leerdoelen, figuren, tabellen en antwoorden op de opgaven in het boek.
Bij het boek is het op het boek gebaseerde Business Abroad Managementgame beschikbaar dat in samenwerking met Bedrijfssimulaties.nl tot stand gekomen is. Het spel richt zich onder andere op de volgende thema's:
omgevingsanalyse - internationaal samenwerken - cultuurverschillen - internationale strategievorming - het internationale businessplan - het kopen van marktinformatie - te analyseren output: internationale handelscijfers, demografische gegevens, verlies- & winstrekening
Over de auteurs
Prof. dr. Pieter Klaas Jagersma is hoogleraar Internationaal Business aan Universiteit Nyenrode, evenals hoogleraar Strategie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Daarnaast is hij actief in het bedrijfsleven, als redacteur van tijdschriften en als auteur van vele boeken en artikelen.
Prof. dr. Haico Ebbers is verbonden aan Universiteit Nyenrode als hoogleraar International Economics, en participeert in cursussen aan de Vrije Universiteit Amsterdam en Universiteit Utrecht. Daarnaast geeft hij als gastdocent regelmatig colleges en workshops op universiteiten wereldwijd, zoals bijvoorbeeld in de VS, China, Engeland, Roemenië en Tanzania.
|
|