Brand Design: het eerste boek dat marketingtheorie koppelt aan designpraktijk.
Brand Design is 'hot'. Merken worden steeds belangrijker voor bedrijven, overheden en non-profitorganisaties. Meer en meer ondernemingen beseffen het belang van merkdenken en van de vormgeving van merken. Zo hebben banken en verzekeraars ontdekt dat hun klanten niet primair kiezen op basis van hun producten en diensten, maar vooral op grond van het merk-imago. Ondernemers realiseren zich in toenemende mate dat het vormen en vormgeven van de merk-identiteit met beleid moet gebeuren.
Het boek 'Brand Design' biedt de lezer in dit opzicht kennis en nieuwe inzichten. Het is geschreven voor iedereen die werkt met merken of daarvoor wordt opgeleid. Het boek geeft informatie over merken, merk-strategieën, een brand design-model en een nieuwe visie om tot de essentie van het merk te komen: Brand-ENERGY. In deze tweede editie zijn inhoudelijk enkele aanpassingen gedaan en wordt op verzoek van enthousiaste gebruikers de ‘Merk-Wijzer’ toegevoegd.
Brand Design bestaat uit twee delen: een theoretisch deel - met een beschrijving van de begrippen en achtergronden - en een praktisch deel. In dit laatste wordt met een Brand Design-driestappenplan getoond hoe de mentale en visuele merk-identiteit ontwikkeld kan worden. Het geheel wordt toegelicht met diverse praktijkvoorbeelden (cases). Reden voor de hogeschool InHolland om het boek voor ruim 400 studenten marketingcommunicatie te gaan gebruiken.
Over de auteur
Ruud Boer is sinds 1998 directeur/partner bij de Bataafsche Teeken Maatschappij; een gerenommeerd Rotterdams Brand Designbureau. Na zijn marketingstudie, aangevuld met Nima-C, heeft hij gewerkt als brand- en marketingmanager bij onder meer Red Band Venco, Bols, en Reebok. Hij was voorzitter van het BNO Platvorm Brand Design, en gastdocent bij de KUB en de SRM.
|