ISBN 90-430-0953- 9
            Prijs: € 27.95
            Uitvoering: hc
            Aantal pagina's 216
            verschenen op 02-06-2005



Merkwerken  

            Living the brand in de praktijk
Joris Funcke
Mensen en werk vormen een boeiende combinatie. Zonder mensen geen werk; andersom voelen velen zich zonder werk aanzienlijk minder mens. De rol van merken in deze relatie maakt het ingewikkelder. Merken zijn bedoeld om betekenisvol te zijn voor mensen buiten de organisatie en vaak slagen ze daar heel goed in. Ook voor mensen binnen de organisatie kunnen merken en merkwaarden een belangrijke rol spelen - een heel andere rol echter dan voor de buitenwacht.

In dit boek gaat Joris Funcke na wat die rol kan inhouden en hoe de verhouding tussen mensen, werken en merken verbeterd kan worden. Aan de hand van veel eigen observaties en een origineel model komt hij tot belangrijke concrete aanbevelingen en eye-openers. Dit boek is een must voor iedereen die binnen zijn of haar organisatie tot meer inspiratie, zingeving en efficiency wil komen.

'Funcke geeft zicht op het geheel en is tegelijkertijd analytisch bezig. Een combinatie die je heel weinig aantreft. Hij vat het vak breed op, niet als functie, maar als een karakteristiek van het geheel. Hiermee plaatst hij zich tussen de meesters van het vak.’
Harry Starren, Algemeen directeur de Baak, Management Centrum VNO-NCW

'De chip, het merk en het net zijn de drie drivers die technologische, economische en sociale vooruitgang aan het begin van de 21e eeuw moeten bewerkstelligen. Merkwerken bevrijdt één van die drie overtuigend uit haar tweedimensionale communicatiekeurslijf en maakt eens te meer duidelijk dat ondernemingen geïntegreerde visies moeten ontwikkelen én doorleven om succesvol te kunnen zijn.'
Walter Amerika, voormalig bestuursvoorzitter FHV/BBDO Group en oprichter van Progress United, creative information-inspiration-innovation network.

Inhoudsopgave
1 Inleiding
1.1 Blauw hart
1.2 Dit boek
1.3 Hoe dit boek te lezen
1.4 In- en uitzoomen
1.5 Hoe het zou moeten zijn… maar nog niet is

2 Merkwerken, wat is dat?
2.1 Merk en organisatie
2.2 Intern versus extern
2.3 Nieuwe wijn…?
2.4 Wie is verantwoordelijk voor merkgedrag?
2.5 Een eenvoudig overzicht van een complex geheel
2.6 De maat van de organisatie
2.7 Situationeel handelen
2.8 De tijdgeest
2.9 Expressief: betekenisvol

3 De fontein
3.1 De fontein als merkwerkinstrument
3.2 Het nut van de fonteinmetafoor
3.3 De fontein als een organisatieanalyse-instrument

4 Gedrag en motivatie
4.1 Leven de organisatie
4.2 Motivatie
4.3 Belonen
4.4 Doelen stellen
4.5 Loyaliteit
4.6 Affectieve verbondenheid met de organisatie

5 Cultuur en identiteit
5.1 Wat organisaties uniek maakt
5.2 The way we do things around here
5.3 Het belang van cultuur
5.4 Klinische benadering
5.5 Cultuurweb
5.6 Onderkennen van cultuursignalen
5.7 Een sterke cultuur?
5.8 Identiteit: wie zijn wij?
5.9 Identiteit en merkwerken
5.10 Corporate reputation
5.11 Corporate brand

6 Mensen in organisaties
6.1 Verdeeldheid
6.2 Modernistisch managen en chaos
6.3 Zingeving
6.4 Groepen
6.5 Veranderen
6.6 De heilige graal
6.6.1 Aandeelhouders
6.7 Strategie en implementatie
6.8 Succesfactoren
6.9 Wat je moet laten
6.10 Leiderschap

7 Merk-waardig
7.1 Eenheid in verscheidenheid
7.2 Voorbeeldgedrag
7.3 Merkgedrag
7.4 Internal branding
7.5 Duidelijkheid
7.5.1 Discours
7.6 Democratie
7.7 Corporate story
7.7.1 Participatie
7.8 Ik ben Ben, Ik was Ben

8 De fontein en de organisatie
8.1 Waar gaat het discours over?
8.2 Reinvent yourself
8.3 En/en-management
8.4 Beheersbaar leren en ontwikkelen
8.5 Omstandigheden en voorwaarden
8.6 Maakbaarheid

9 De fontein in de praktijk
9.1 Tijd en plaats
9.2 Content
9.3 Methoden en tools
9.4 Middelen: operationeel