ISBN 90-430-0999- 7
            Prijs: € 44.95
            Uitvoering: pb
            Aantal pagina's 496
            verschenen op 09-11-2005



Marktgericht management, vierde editie  

            Strategisch werken aan waarde en winst
Roger Best
Nederlandse bewerking door Matthieu van den Bosch,
docent aan de Hogeschool Arnhem en Nijmegen


Markgericht management benadert marketingstrategie op een verfrissende wijze. De auteur heeft bewust gekozen voor een strategische en praktijkgerichte aanpak, in plaats van zich alleen te richten op de concepten en theorie van marketingstrategie. Elk hoofdstuk is daarom gebaseerd op specifieke prestaties. De studenten leren niet alleen marketingconcepten te definiëren, maar deze ook toe te passen.
Marktgericht management onderscheidt zich door zijn focus op marketingprestatie, de winstgevendheid van marketing en de rol van marketingstrategieën om die winstgevendheid te bereiken. Klantloyaliteit, marketingmaatstaven, klantrelatiemanagement en merk- en productlijnstrategieëen worden uitgebreid behandeld.
Aan het eind van elk hoofdstuk staan interactieve toepassingsproblemen, de bijbehorende spreadsheets zijn te vinden op de begeleidende website. De studenten kunnen zo duidelijk zien welk effect een bepaalde marketingstrategie op de winst zal hebben.

Doelgroep
Studenten in het hoger onderwijs in commerciële studierichtingen. Basiskennis van marketing en marketingtoepassingen is gewenst.

Inhoudsopgave
DEEL I MARKTGERICHTHEID EN PRESTATIE
1. Klantgerichtheid en klantentrouw
2. Marketingprestatie en criteria van marketingwinstgevendheid
DEEL II MARKTANALYSE
3. Marktpotentieel, marktvraag en marktaandeel
4. Klantanalyse en waarde creëren
5. Marktsegmentatie en customer relationship marketing
6. Concurrentieanalyse en concurrentievoordeel
DEEL III Marketingmixstrategieën
7. Productpositionering, merkstrategieën en productlijnstrategieën
8. Marktgerichte prijszetting en prijszettingsstrategieëen
9. Distributiekanalen en e-marketing
10. Marketingcommunicatie en klantrespons
DEEL IV STRATEGISCHE MARKETING
11. Strategische marktplanning
12. Offensieve strategieëen
13. Defensieve strategieën
DEEL V MARKETINGPLANNEN EN PRESTATIE
14. Een marketingplan opstellen
15. Prestatie-indicatoren en strategie implementeren
16. Marktgericht management en financiële prestatie
Woordenlijst
Noten
Index

Ondersteunend materiaal voor docenten en studenten
Bij dit boek is het volgende aanvullende materiaal verkrijgbaar:
  • Docentenhandleiding
  • Powerpointpresentaties
  • Website met studentenhulpmiddelen: pearsoneducation.nl/best.
  • Op de website www.prenhall.com/best is voor zowel studenten als docenten nog meer Engelstalig materiaal te vinden. Docenten kunnen toegang krijgen door contact op te nemen met Pearson Education Benelux.
Over de auteur
Roger Best is emeritus hoogleraar aan de University of Oregon en president-eigenaar van het bedrijf Marketing Excellence Survey.