ISBN 90-430-1042- 1
Prijs: € 54.95
Uitvoering: pb
Aantal pagina's 528
verschenen op 09-01-2006
|
Marktonderzoek, 2e editie
|
methoden en toepassingen
|
Patrick de Pelsmacker en Patrick van Kenhove
|
Marktonderzoek is een allesomvattend studieboek over marktonderzoek. Het boek bestaat uit vier delen. Het doel van het eerste deel is de lezer vertrouwd te maken met het vakgebied marktonderzoek. Het tweede deel gaat dieper in op technieken van gegevensverzameling. Vervolgens gaat het derde deel in op de belangrijkste gegevensverwerkingstechnieken. Ten slotte staat het vierde deel stil bij een aantal concrete toepassingen van marktonderzoek. Hierbij wordt uitgegaan van de klassieke stappen die men bij marketingmanagement moet doorlopen: analyse, planning, implementatie en controle.
Kenmerken
- Gaat niet te diep in op wiskundige grondslagen van de onderzoeksmethoden
- Voorzien van veel praktijkvoorbeelden
- Overzichtelijk en duidelijk geschreven
Doelgroep
Het boek is bedoeld als cursusboek voor studenten in het tweede of derde jaar van het hoger onderwijs of universiteit. Daarnaast is het boek ook zeer geschikt voor marktonderzoekers en marketeers in de praktijk als duidelijke leidraad bij het leiden, beoordelen en interpreteren van marktonderzoek.
Supplementen
Het boek wordt ondersteund door de website >pearsoneducation.nl/depelsmacker. Hierop is aanvullend materiaal beschikbaar voor zowel studenten als voor docenten, zoals cases, oefeningen en de bijbehorende uitwerkingen.
Inhoudsopgave
Deel I Inleidende begrippen en methodologische overwegingen
1 Marktonderzoek
2 Goed marktonderzoek
3 Onderzoeksplan
4 De probleemstelling
Deel II Gegevensverzameling
5 Secundaire gegevens
6 Steekproeftrekking
7 Ondervragen van bevoorrechte getuigen – Kwalitatief onderzoek
8 Basisvormen van gegevensverzameling: observatie en ondervraging
9 Opstellen van vragenlijsten
10 Schaalmeting
Deel III Gegevensanalyse
11 Univariate analysemethoden - Statistische toetsen
12 Analyse van kruistabellen
13 Variantie-analyse
14 Correlatie- en regressie-analyse
15 Logistische regressie
16 Exploratieve factoranalyse
17 Clusteranalyse
18 Rapporteren en presenteren
Deel IV Toepassingen
19 Marktsegmentatie
20 Marktonderzoek voor nieuwe projecten
21 Marktonderzoek voor prijsbeslissingen
22 Communicatie-onderzoek
23 Databankgebaseerd onderzoek voor Customer Relationship Management
24 Meten van klanttevredenheid
Bijlage A Oppervlakten onder de normaalverdeling
Bijlage B Oppervlakten onder de t-verdeling
Bijlage C Oppervlakten onder de x2-verdeling
Bijlage D Oppervlakten onder de F-verdeling
Bibliografie
Noten
Index
|
|