ISBN 90-430-1204- 1
Prijs: € 42.95
Uitvoering: pb
Aantal pagina's 464
verschenen op 07-06-2006
|
Zakelijke communicatie - Mondeling
|
|
Diddo van Zand, Karen Knispel en Annita Rogier
|
Dit boek behandelt alle onderwerpen die voor het voeren van effectieve gesprekken van belang zijn. Het begint bij de basis: wat is communiceren en welke manieren van mondelinge communicatie zijn er? En wat is de rol van spreken en luisteren in een gesprek? Vervolgens is er aandacht voor gespreksvormen als commerciele gesprekken, managementgesprekken, samenwerken, vergaderingen en brainstormsessies. Ten slotte gaat het boek in op onderliggende factoren bij gesprekken, zoals groepsdynamica en beinvloedingsstijlen.
Het boek sluit naadloos aan bij het hedendaagse competentiegerichte onderwijs. Per hoofdstuk wordt helder aangegeven welke van de door de hbo-raad geformuleerde competenties worden ontwikkeld. Bij het boek hoort een cd-rom met assessments, die beschikbaar is voor docenten die het boek voorschrijven als verplichte literatuur. Onder het kopje 'supplementen' vindt u meer informatie over deze cd-rom, evenals een voorbeeld van een assessment.
Doelgroep
Zakelijke communicatie - Mondeling is bedoeld voor alle vakken in het hoger onderwijs in Nederland en België, ongeacht de studierichting, waarin mondelinge communicatie centraal staat.
Inhoudsopgave
Module I Communicatieve basisvaardigheden
1 Strategie en techniek
2 Relatievorming
3 Communicatiestijlen
4 Structureren van zakelijke gesprekken
5 Actief luisteren
6 Interviewtechniek
7 Spreken
8 Argumenteren
9 Omgaan met emoties in gesprekken
10 Interculturele communicatie
Module 2 Samenwerken
11 Inleiding samenwerken
12 Teamvorming en groepsdynamiek
13 Doelen van teams en teamleden
14 Machtsverhoudingen in teams
15 Taken en rollen in teams
16 De teamcultuur: samenwerkingsnormen en -waarden
17 Ergernissen bij samenwerken
18 GAVER teamwerk: model voor succesvolle samenwerking
Module 3 Leidinggeven
19 Gesprekken in de HR-cyclus
20 Het sollicitatiegesprek vanuit het perspectief van de selecteur
21 Het sollicitatiegesprek vanuit het perspectief van de sollicitant
22 Doelen stellen
23 Feedback geven en ontvangen
24 Coachingsgesprekken
25 Correctiegesprekken
26 Evaluatiegesprekken
27 Slechtnieuwsgesprekken
Module 4 Commerciële gespreksvoering
28 Inleiding commerciële gespreksvoering
29 Contact leggen met potentiële afnemers
30 Het acquisitiegesprek
31 De offerte bespreken
32 Relatiebeheer
Literatuurlijst
Index
Supplementen
Bij het boek hoort een cd-toolbox voor docenten die het boek voorschrijven. Hierop staan assessements die nodig zijn om de generieke hbo-competenties te oefenen en te beoordelen. Deze assessments zijn praktijkopdrachten, waarbij de studenten beoordeeld worden op hun competenties. Ze bestaan uit een situatieschets, instructie- en observatieschema's en handleidingen om feedback te geven. Zakelijke communicatie - mondeling is het enige communicatieboek waaraan ontwikkelingsassessments zijn toegevoegd. De assessments zijn getest op studenten, zodat ze optimaal aansluiten bij hun begripsniveau.
Inhoudsopgave van de cd-rom
Bij Module 1 Communicatieve vaardigheden
1 Samenwerken op een reclamebureau
>> Klik hier om deze assessment in te zien
2 Onderhandelen in de horeca
3 Onderhanding producent - afnemer
Bij Module 2 Samenwerken
1 Een congres organiseren
2 Een feest organiseren
2 Waarden en normen op het werk
Bij Module 3 Leidinggeven
1 Slechnieuwsgesprek
2 Luisterend correctiegesprek
3 Coachinggesprek
Bij Module 4 Commerciële gespreksvoering
1 Acquisitiegesprek
2 Offerte bespreken
3 Relatiebeheer
Handleiding
>> Klik hier om de handleiding in te zien
Over de auteurs
Diddo van Zand, Karen Knispel en Annita Rogier hebben hun sporen verdiend in training, coaching en ontwikkeling van medewerkers in uiteenlopende organisaties op het gebied van communicatie.
|
|