Internationale bedrijfskunde - van exporteren naar globaliseren Pieter Klaas Jagersma en Haico Ebbers |
||||
een inleiding op het boek de inhoudsopgave over de auteurs Powerpoints van de figuren en tabellen Antwoorden op de vragen |
||||
VOORWOORD hoofdstuk 1 inleiding MODULE I DE FUNDAMENTEN VAN HET VAKGEBIED INTERNATIONALE BEDRIJFSKUNDE hoofdstuk 2 internationale handel, directe investeringen en multinationale ondernemingen hoofdstuk 3 traditionele internationalisatietheorema’s hoofdstuk 4 moderne internationalisatie theorema’s MODULE II DE INTERNATIONALE OMGEVING hoofdstuk 5 de macro-economische omgeving hoofdstuk 6 de maatschappelijke omgeving hoofdstuk 7 de technologische en juridische omgeving hoofdstuk 8 de politieke omgeving hoofdstuk 9 het multilaterale handelssysteem en handelsblokken hoofdstuk 10 multilaterale organisaties hoofdstuk 11 de Europese Unie: gisteren, vandaag en morgen MODULE III INTERNATIONAAL CONCURREREN hoofdstuk 12 waarom internationaliseren? hoofdstuk 13 internationale concurrentievoordelen MODULE IV HET INTERNATIONALE STRATEGISCHE EN OPERATIONELE ONDERNEMINGSBELEID hoofdstuk 14 het internationale strategische ondernemingsbeleid hoofdstuk 15 het internationale operationele ondernemingsbeleid MODULE V DE INTEGRATIE VAN HET INTERNATIONALE ONDERNEMINGSBELEID hoofdstuk 16 verticale en horizontale synergie in internationaal actieve ondernemingen hoofdstuk 17 het internationale businessplan CASES case 1 China: Eldorado van de 21ste eeuw? case 2 het concurrentieveld in de Europese zuivelindustrie case 3 de KLM/Alitalia-case case 4 internationale acquisities in het bankwezen case 5 Numico: van te veel voedingssupplementen word je ziek BIJLAGEN bijlage 1 de Exportofferte bijlage 2 Incoterms 2000 bijlage 3 Universele verklaring van de rechten van de mens bijlage 4 tien ethische codes van multinationals vergeleken bijlage 5 exportdocumenten bibliografie register |