ISBN 90-430-0572- X
            Prijs: € 26.95
            Uitvoering: hc
            Aantal pagina's 152
            verschenen op 16-09-2002



Concurreren met creativiteit  

            
Jeff Gaspersz
Uit recent onderzoek van KPMG kwam naar voren dat 80% van de bedrijven vreesde niet meer voort te kunnen bestaan als zij in de komende jaren niet innoveren. Door de snel veranderende markt is het tegenwoordig niet meer voldoende om te vertrouwen op ervaringen uit het verleden omdat deze niet de garantie geven voor succes in de toekomst.

Dat betekent dat het voor een bedrijf van belang is om een klimaat te scheppen waarin ideeën van werknemers serieus genomen worden en creativiteit wordt bevorderd. Voordelen voor een bedrijf dat werknemers stimuleert creatief mee te denken zijn de volgende:
  • Motivatie: het motiveert medewerkers als zij hun eigen ideeën kwijt kunnnen en zien dat het wordt toegepast.
  • Competitieve voordelen: door innovatie zal je de concurrentie steeds een stap voor blijven.
Dat innovatie en creativiteit, en daarmee dus het menselijk kapitaal, ook steeds serieuzer genomen gaat worden, blijkt wel uit het feit dat Unilever ondernemersschap en innovativiteit zelfs getorpedeerd heeft tot een van de belangrijkste strategische doelen. En KPN heeft een eigen afdeling Idea Management waar het hele proces begeidt wordt van ideeën stimuleren, beoordelen en verwerken. De uitgevoerde ideeën hebben KPN in 2000 een besparing opgeleverd van maar liefst 109 miljoen gulden.

Dit boek bespreekt de waarde van creativiteit en gaat in op de eigenschappen van een creatieve organisatie. Vervolgens presenteert het een stappenplan voor bedrijven om tot een creatieve organisatie te komen.

De auteur
Prof.dr. Jeff B.R. Gaspersz is verbonden aan de Universiteit Nyenrode als hoogleraar HRM en Management van Innovatie en creativiteit. Hij is tevens vice-voorzitter van CHROME, het kenniscentrum van Nyenrode op het gebied van kennismanagement, innovatie en human resource management. Voorts is hij directeur van Cadenza Creativity Consulting. Hij heeft zich onder meer gespecialiseerd in creativiteitsstrategieën om nieuwe (markt)kansen voor organisaties te ontdekken.