ISBN 90-430-0638- 6
            Prijs: € 19.95
            Uitvoering: hc
            Aantal pagina's 152
            verschenen op 18-04-2002



De kracht van Six Sigma  

            Een inspirerend verhaal over hoe mensen bedrijfsprocessen kunnen veranderen
Subir Chowdhury
Over Six Sigma
Six Sigma is ontwikkeld door Motorola om het kwaliteitsniveau van de bedrijfsprocessen substantieel te verhogen. Binnen het Six Sigma-programma wordt de kwaliteit van een proces gemeten in zogenaamde fouten per miljoen mogelijkheden en dat wordt via een statistische formule teruggerekend naar een zogenaamde sigma-schaal. Door minder fouten te maken creëer je een grotere tevredenheid bij klanten terwijl de kosten teruglopen. Six Sigma is een puur zakelijke methode gebaseerd op statistische methoden en technieken en is resultaatgericht. Six Sigma stelt bedrijven in staat om bedrijfsprocessen in kaart te brengen en te verbeteren, zowel in de productie als in de dienstverlening.

Bedrijven die Six Sigma gebruiken zijn General Electric, Sun Microsystems, Honeywell, Daf Trucks, Douwe Egberts, Arrondissementsrechtbank Amsterdam, Philips en Heijmans B.V.

Over het boek
Dit boek, geschreven in romanvorm, probeert de complexe materie op een duidelijke, niet technische manier over te brengen. Aan de hand van een fictieve dialoog tussen de personages Hans en Peter wordt wat Six Sigma is en hoe het werkt, uitgelegd. Op deze manier kan iedereen binnen een organisatie Six Sigma begrijpen. Want het verbeteren van de processen binnen een organisatie begint niet met een nieuwe managementstrategie maar met de acceptatie door de werknemers.

Dit boek maakt Six Sigma voor iedereen toegankelijk, van ondernemers tot managers, van CEO’s tot lopende bandmedewerkers. De schrijfwijze maakt dit boek tot ideale vakantieliteratuur voor drukbezette managers.

De auteur
Subir Chowdhury is Executive Vice President van het American Supplier Institute, een internationaal consultantsbedrijf dat zich richt op Six Sigma en kwaliteitsmanagement. Hij heeft diverse internationale onderscheidingen ontvangen voor zijn werk op het gebied van kwaliteitsmanagement en voor zijn belangrijke bijdragen binnen de autoindustrie. Hij schreef ook het boek Management 21C: Someday We’ll All Manage This Way.