ISBN 90-430-0878- 8
            Prijs: € 20.95
            Uitvoering: hc
            Aantal pagina's 248
            verschenen op 01-06-2005



De weg naar marktleiderschap  

            Mijn leven als ondernemer
Jan Baan
Jan Baan neemt in het Nederlandse bedrijfsleven een eigen plaats in. Zelden zal een Nederlandse ondernemer zo snel internationaal furore hebben gemaakt: in 1995 was het jonge Veluwse softwarebedrijf Baan Company in haar marktsegment de nummer drie op de wereldranglijst. Zelden ook zal een ondernemer zo snel van zijn voetstuk zijn gevallen: enkele jaren later al stortte Baan Company als een kaartenhuis in elkaar.

Nu de storm van publiciteit rond Baan Company is geluwd en Jan Baan zijn nieuwe bedrijf Cordys in de markt heeft gezet, vond hij het tijd om de balans op te maken en zijn ervaringen op schrift te stellen. In dit boek vertelt Jan Baan over zijn ambitie om marktleiderschap te verwerven. Hij doet verslag van de enerverende momenten in de ontwikkeling van de onderneming en legt uit waarom en hoe het uiteindelijk misging. Hij beschrijft welke strategie het bedrijf ontwikkelde en geeft diverse persoonlijke analyses. Hij verhaalt verder hoe hij met Cordys zijn ondernemersactitviteiten voortzet en geeft zijn visie op de ontwikkeling van de informatietechnologie. Jan Baan gunt de lezer een blik in zijn diepste persoonlijke drijfveren en laat zien hoe het christelijke geloof zijn leven benvloedt.

Jan Baan biedt met zijn boek een boeiende beschrijving van een authentieke ondernemer en een uniek inzicht in een van de meest fascinerende ondernemingen die ons land de afgelopen decennia heeft gekend. Dit maakt het boek aantrekkelijk voor iedereen die interesse heeft in ondernemerschap en informatietechnologie. Door zijn analyserend karakter is het boek tevens geschikt voor het onderwijs.

Inhoudsopgave
1 Van schoolbank tot beklaagdenbank
Afkomst
Aan het werk
Een eigen bedrijf
Uitbreiding
Van klein naar groot
Terugtreding
Gedupeerde beleggers
Lawsuits
De Washington DC- en Atlanta-cases

2 Groei, groei en nog eens groei
Expansie
Product
Financiële ontwikkeling
Softwareontwikkeling in India
Export
Vier sporen van internationalisatie
Door de wind
In het offensief
Naar Amerika
De rest van de wereld
De Boeing-deal

3 Naar de beurs en in de crisis
GAP zoekt contact
Via crisis naar beurs
Verlangen
De opvolging
Van beurslieveling naar probleemkindje
In een neerwaartse spiraal
Herstructureringsvoorstel
Wisselingen in de board
De situatie wordt kritiek
De laatste kans
Toch een overname

4 Plannen maken voor de open haard: visie en strategie
Strategie uitzetten
Enkele formele nota’s
Baan Basics
Mensen onmisbaar
Medewerkers meekrijgen
Van achteren
Built to last
Gelijkenis met McDonald’s
Overleven en ontwikkelen
Afstemmen tussen ambitie en markt
Missie Vanenburg

5 Een ambitieus plan: het Baan Web
Het concept
Inlopen en winnen
Allemaal Baan
Gemiste kans
Terugval en reorganisatie
De kwartaaldruk
Businessmodel
Terugblik
Conclusies

6 Als mens in de business
Manager van het jaar
24-uurseconomie
Gezinsleven
Christelijk ondernemerschap
Een christelijk bedrijf?
Leadership
Altijd tijd
De vijf D’s
Rijkdom
Stress
Eenzaam
IF

7 Een nieuwe start met Cordys
Opnieuw begonnen
Meer dan 25 jaar ervaring
Waarom hebben we Cordys opgericht?
Vanuit de business
Vanuit de technologie
Talentvolle scholier
B-shell
Researchteam
Enterprise Service Bus
Les
Kernteam applicatie-engineers
Alle eieren nog niet in één mandje
ISV proef
Interne fusie
Managementteam
Investeren in India
Nieuwe principes van softwareontwikkeling
Mijn ambitie
Ten slotte