ISBN 90-430-0990- 3
            Prijs: € 25.95
            Uitvoering: pb
            Aantal pagina's 240
            verschenen op 11-01-2005



Organisatie-ethiek  

            
Pierre Winkler
In onze gecompliceerde maatschappij, waarin het bewustzijn en de morele verantwoordelijkheden van organisaties (groot en klein) enorm zijn toegenomen, is het omgaan met ethische dilemma's en formuleren van moreel beleid een cruciale competentie geworden. In dit boek wordt, op basis van voorbeelden en casussen, uitgelegd hoe een organisatie die competentie kan ontwikkelen. Het uitgangspunt van het boek is dat organisatie-ethiek zowel mogelijkheden biedt om een beter bedrijfsresultaat te halen, als om meer zin te geven aan het bestaan.

Doelgroep
Studenten in het hoger onderwijs voor een breed scala aan opleidingen. De projectcases achterin het boek verwijzen expliciet naar de vakgebieden bedrijfseconomie, commericiële economie, management, accountancy, communicatie en informatica. Ook professionals die zicht willen krijgen op de ethische aspecten van hun organisaties hebben baat bij dit boek.

Inhoudsopgave
1. Ethiek en organisatie
2. Morele dilemma's - analyse en argumentatie
3. Internationaal ondernemen
4. Marketing
5. Public Relations en Issues Management
6. Integriteitsmanagement
7. De gelukkige organisatie
Projectcasussen
Geraadpleegde literatuur
Index

Supplementen
Extra cases vindt u op pearsoneducation.nl/winkler.
Een uitgebreide docentenhandleiding met alle uitwerkingen van de cases evenals een tentamenvragen is beschikbaar voor docenten die het boek voorschrijven.

Over de auteur
Pierre Winkler is docent organisatie-ethiek aan de Hogeschool van Amsterdam en auteur van artikelen en boeken op het gebied van informatica, management, ethiek, levensbeschouwing en linguistiek.