ISBN 90-430-1172- X
            Prijs: € 34.95
            Uitvoering: hc
            Aantal pagina's 496
            verschenen op 24-02-2006



Designmanagement  

            Design effectief benutten om ondernemingssucces te creëren
Gert Kootstra
Alles wijst erop dat het belang van design als strategisch bedrijfsmiddel de komende tijd zal toenemen. Investeringen in design leiden tot betere bedrijfsprestaties. Design maakt steeds vaker het beslissende verschil; in veel productcategorieën is design zelfs het enige middel waarmee organisaties nog duurzaam onderscheidend vermogen kunnen creëren.

Steeds meer managers worden zich bewust van het potentieel van design als bron van productvernieuwing en innovatie. Er ontstaat dan ook steeds meer behoefte aan kennis over de mogelijkheden en effecten van design, bij voorkeur kennis die organisaties in de praktijk kunnen toepassen. Dit boek voorziet in die behoefte. Het biedt een compleet en actueel overzicht van de stand van zaken in het nog jonge vakgebied designmanagement. Het beoogt daarmee managers in allerlei sectoren van de economie te helpen het potentieel van design beter te benutten en zo de toegevoegde waarde ervan te vergroten.

De effectiviteit van design is geen kwestie van geluk maar veel eerder het gevolg van doelbewuste managementinspanningen. Dit handboek voor managers en studenten legt uit waarom dat zo is en hoe het managen van design ook uw organisatie voordeel kan opleveren.

Over de auteur
Gert Kootstra (1962) is oprichter en managing consultant van Census Designmanagement BV, een adviesbureau op het gebied van merken en designbeleid. Hij is tevens als research fellow verbonden aan het CBRD/Centre for Applied Research in Brand, Reputation and Design Management van Hogeschool INHOLLAND. Daarnaast is hij program director en kerndocent van de EURIB-opleiding tot Master of Design Management.

‘Dit boek is niet een verhandeling die designmanagement in isolatie ten opzichte van merkenbeleid en reputatiemanagement beschrijft, maar eerder een werk waarin bruggen worden geslagen naar deze aanpalende disciplines. Daarmee is het van onschatbare waarde voor een ieder die geïnteresseerd en/of werkzaam is in merkenbeleid, reputatiemanagement, productontwikkeling en natuurlijk designmanagement.’ Rik Riezebos - Brand Capital, EURIB

Inhoudsopgave

Over de auteurs
Voorwoord Mathieu Weggeman
Voorwoord Rik Riezebos

Introductie

Dankwoord

Deel I Design als bedrijfsinstrument
1 Het potentieel van design
2 Design als instrument voor merkontwikkeling
3 Designeffectiviteit

Deel II Het managen van design
4 Het hoe en waarom van designmanagement
5 Hoe kun je design managen?
6 Verschillende typen van designmanagement

Deel III De taken en organisatie van designmanagement
7 Designmanagement – strategie, beleid, uitvoering
8 De plaats in de organisatie
9 Zelf doen, tijdelijk inhuren of uitbesteden?

Deel IV Integratie – de praktijk van designmanagement
10 Rollen en profi elen van designmanagers
11 Evaluatie van de functie; prestatiemeting en accountability
12 Issues en instrumenten

Slotwoord
Verklarende begrippenlijst
Overzicht van geraadpleegde literatuur
Index