ISBN 90-430-1243- 2
            Prijs: € 19.95
            Uitvoering: pb
            Aantal pagina's 224
            verschenen op 21-09-2006



De onbetrouwbaarheid van informatie  

            Je staande houden in het informatiegeweld
Jan Bakker
We leven in een informatiemaatschappij. Het geloof in Performance Management en balanced Scorecards groeit enorm, maar realiseert u zich wel voldoende dat al deze instrumenten nog in de kinderschoenen staan? We geven miljarden uit aan informatieverwerkende systemen waarvan niemand aan het eind nog kan zeggen hoe betrouwbaar de informatie is die eruit rolt. Wat stelt al die informatie nu eigenlijk voor?

Meten = weten. Maar: fout meten = fout weten! De overschatting van wat de techniek kan en de onderschatting van hoe moeilijk meten kan zijn, leidt al vele jaren tot teleurstellende resultaten en dat zal voorlopig zo blijven. In dit boek worden de overspannen verwachtingen van de informatietechnologie weer teruggebracht tot reële proporties. Informatie is zeer belangrijk, maar een beetje meer bescheidenheid over wat werkelijk kan, is op zijn plaats. De (on)betrouwbaarheid van informatie nodigt u uit om weer met beide benen op de grond te gaan staan. ICT is geen wondermiddel, maar het kan een bijzonder nuttig hulpmiddel zijn. De voorbeelden en tips in dit boek vormen bij elkaar een groot pleidooi voor het gezonde verstand: Blijf zelf uw hersens gebruiken en ga er niet te snel van uit dat alles wat uit een computer rolt ook juist en voor u relevant is.

Over de auteur
Jan G.M. Bakker heeft meer dan 25 jaar ervaring in de ICT en de Business Intelligence als programmeur, docent en spreker op bijeenkomsten, technisch manager, directeur van een softwareleverancier en als management consultant. Die ervaring, in combinatie met zijn opleiding tot fysicus, levert een opmerkelijk eigen, heldere en nuchtere kijk op Performance Management, Balanced Scorecards en ICT-zaken, waar de manager van nu veel van op kan steken.

Inhoudsopgave
1 Data
1.1 Feiten
1.1.1 Feiten en de halve waarheid
1.1.2 Feiten en enquêtes
1.1.3 Feiten en grafi eken
1.1.4 Feiten en de complexe wereld
1.1.5 Feiten en definities
1.1.6 Feiten in de fysica
1.1.7 Feiten en de natuurwetten
1.1.8 Feiten en ons geheugen
1.1.9 Feiten en intuïtie
1.1.10 Feiten en fouten
1.2 Tellen en eenheden
1.2.1 Tellen is moeilijk
1.2.2 Tellen en definities
1.2.3 Eenheden in wetenschap en techniek
1.2.4 Eenheden en ordegrootte
1.3 Waarschijnlijkheid
1.4 Logica

2 Meten
2.1 Schatten
2.2 Meten = weten
2.3 Nauwkeurigheid en betrouwbaarheid
2.4 Data verzamelen
2.4.1 Rommel in = rommel uit
2.4.2 Data uit verschillende bronnen samenvoegen: datawarehouse en ETL
2.5 Soorten variabelen
2.5.1 Nominale variabele
2.5.2 Ordinale variabele
2.5.3 Intervalvariabele
2.5.4 Ratiovariabele
2.5.5 Datum en tijd
2.5.6 Overzicht
2.5.7 ‘Null’ waarden
2.6 Modellen
2.7 Schakelverschijnselen

3 Informatie, kennis en wijsheid
3.1 Informatie
3.1.1 Informatie in de techniek
3.1.2 Informatie en de definities
3.1.3 Informatie en de statistiek
3.1.4 Informatie op internet
3.1.5 Informatie is data in context
3.1.6 Informatie en ‘niets menselijks is ons vreemd’
3.2 Kennis
3.2.1 Kennis en de informatie in context
3.2.2 Kennis en bewuste context
3.2.3 Kennis en onbewuste context.
3.3 Wijsheid

4 Fouten en beperkingen
4.1 Fouten zijn menselijk
4.2 Fouten in de boekhouding
4.3 Fouten in de fysica
4.3.1 Soorten fouten
4.3.2 Hoe fouten doorwerken
4.3.3 Voorbeeld: typefouten
4.4 Fouten in de statistiek
4.5 Fouten in de softwareontwikkeling
4.6 Principiële onzekerheid

5 Metadata
5.1 Metadata
5.1.1 Wat zijn metadata?
5.1.2 Data- en metamodellen
5.2 Metadata, systematische fouten en de repository
5.3 XML en UML
5.4 Meta-analyse

6 Performance indicators en management
6.1 Managers en informatie, de cockpit
6.2 De samenhang tussen strategisch en operationeel denken
6.3 Performance indicators
6.4 Wat informatie ook vermag: bureaucratie!
6.5 Ten slotte

7 Hoe nu verder?
7.1 Overzicht
7.2 Analyse van informatieverwerkende systemen
7.2.1 Wat doen mensen?
7.2.2 Waarvoor zorgen procedures?
7.2.3 Wat doet hardware?
7.2.4 Wat doet software?
7.3 Wat nu?
7.4 Conclusie

Appendix 1 Begrippenlijst
Appendix 2: Het kretenhoekje