Zingeving in strategie | ||||
De mens als kloppend hart van de organisatie | ||||
Lynda Gratton |
||||
Steeds vaker roepen managers dat de waarde van hun organisatie kennis is. En toch voelen werknemers zich juist ook in dat soort organisaties niet gewaardeerd. De auteur heeft vanuit haar achtergrond als psychologe onderzoek gedaan naar deze discrepantie:
Door zich hierin te verdiepen is de auteur gekomen tot vier vooronderstellingen:
De gedachten van de auteur zijn niet academisch. Haar filosofie en daarop volgend de in het boek beschreven strategie komt voort uit haar werk als consultant voor o.a. Glaxo en HP. Allereerst beschrijft de auteur de filosofie van haar denken nl: mensen zijn op een andere manier tijdgebonden dan kapitaal & technologie; mensen zoeken naar de 'mening' van dingen, gebeurtenissen, waarom handelen we zoals we handelen?; en mensen hebben een ziel: emotie, inspiratie. Het beschrijven van deze filosofie is makkelijk. Nog makkelijker is het voor managers om bij het lezen ervan ja te knikken maar hoe kunnen managers hun organisatie veranderen? Hiervoor heeft de auteur het zesstappenplan geformuleerd welke in het boek uitgebreid beschreven wordt. In het laatste deel is een kort werkboek opgenomen: oefeningen en discussievragen welk de manager kan helpen bij het doorvoeren van het zes stappenplan. |
||||
ISBN 90-430-0361-1 Prijs: 32.95 Uitvoering: gebonden Aantal pagina's 248 |