Titelinformatie
Principes van marktonderzoek is geschreven voor beginnende studenten marktonderzoek. De auteurs maken de achterliggende ideeën begrijpelijk en geven de student een praktijkgerichte presentatie van wat en hoe. Het boek helpt studenten bij het gebruik van SPSS-software zonder dat technieken en andere bijzonderheden het evalueren in de weg staan. Daarom is de software in de tekst geïntegreerd en afbeeldingen toegevoegd, zodat studenten precies kunnen zien waar ze op moeten letten bij het analyseren van de data.
Elk hoofdstuk begint met de belangrijkste leerdoelen en eindigt met een samenvatting. Daarnaast bevat elk hoofdstuk een tiental verwerkingsvragen. Aan de hand van de nieuwe doorlopende case, European Automobile Concepts, leert de student attitudes en meningen te onderzoeken die belangrijk zijn voor de consumentenkeuze. Verder leert de student vast te stellen welke modellen de voorkeur genieten en hoe marktsegmentverschillen te bepalen voor de verschillende modellen. Daarnaast maken de auteurs inzichtelijk hoe SPSS-tools kunnen helpen bij de analyse van gegevens om belangrijke beslissingen te nemen.
Opbouw van de zesde Nederlandstalige editie
Deze zesde editie is op veel punten herschreven, geactualiseerd en aangepast aan de Nederlandstalige gebruiker. Waar dat nuttig bleek, zijn Amerikaanse voorbeelden en bedrijven vervangen door Europese, Nederlandse of Belgische bedrijven. Hoofdstukken uit de Amerikaanse editie die voor Nederlandstalige gebruikers niet relevant zijn of die niet gebruikt werden, zijn komen te vervallen.
Doelgroep
Principes van marktonderzoek is geschikt voor eerste- en tweedejaars studenten in het hoger economisch onderwijs.
Verkorte inhoudsopgave
Voorwoord
H1 Inleiding tot marktonderzoek
H2 Marktonderzoek als proces
H3 Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen vaststellen
H4 Het onderzoeksontwerp
H5 Secundaire data, online databases en gestandaardiseerde informatiebronnen
H6 Observatie, focusgroepen en andere kwalitatieve methoden
H7 Dataverzamelingsmethoden en surveyonderzoek
H8 Meten bij marktonderzoek
H9 Het ontwerpen van dataverzamelformulieren
H10 De steekproefopzet bepalen
H11 De omvang van een steekproef bepalen
H12 Gegevens verzamelen in het veld, non-responsefouten en screening van vragenlijsten
H13 Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische maten
H14 De steekproefuitkomsten generaliseren naar de populatie en toetsen van verschillen tusen twee of meer groepen
H15 Verbanden tussen variabelen vaststellen en intepreteren
H16 Voorspellende analyse bij marktonderzoek
H17 De onderzoeksresultaten opstellen en presenteren
Eindnoten
Trefwoordenregister
Supplementen
Op pearsoneducation.nl/burnsbush is aanvullend materiaal beschikbaar zoals powerpointpresentaties, SPSS-databestanden die in de cases worden gebruikt en extra oefeningen en cases. Docenten die het boek voorschrijven kunnen extra materiaal aanvragen door een email te sturen naar .
Over de auteurs en bewerkers
Alvin C. Burns is verbonden aan de Louisiana State University, Ronald F. Bush is hoogleraar aan de University of West Florida. Zij hebben verschillende marketingboeken op hun naam staan.
Dit boek is aangepast voor de Nederlandstalige situatie door André van Iterson (docent en coördinator marketing), Herbert Maks (docent statistiek, methoden en technieken en geschiedenis) en Frans de Swart (docent marketing en marktonderzoek).
Titelgegevens
- ISBN 9789043017244
- 544 pagina's
- Paperback
- 08-04-2011
- € 59.5
Downloads
- Onderzoek brochure 2012